خرید رنگ چوب

معرفی مناسب ترین رنگ های چوب کدام هستند

چوب ها رنگ های مختلفی دارند و روش های مختلفی برای اعمال رنگ روی چوب وجود دارد. شاید هیچ تجربه ای در مورد رنگ چوب نداشته باشید و این سوال برایتان پیش بیاید که چه رنگی برای چوب مناسب است؟ در ادامه به معرفی مناسب ترین رنگ های چوب کدام هستند، همچنین قیمت رنگ چوب در هنگام خرید رنگ چوب با کیفیت میپردازیم.

معرفی مناسب ترین رنگ های چوب 

انتخاب رنگ بستگی به نوع سیستم، محل استفاده از سیستم، شرایط آب و هوایی، شرایط دما، شرایط سایش، سلیقه شخصی و … دارد و در یک موضوع بسیار ساده بدون پرداختن به مواد شیمیایی و مشخصات فنی رنگ چوب، انواع رنگ های چوب و روش های استفاده از رنگ روی چوب را به شما نشان می دهیم تا بتوانید انتخاب مناسبی برای رنگ سازه چوبی مورد نظر خود داشته باشید. رنگ های فوری که در بازار ایران رایج هستند به نام های سیلر، کیلر، پلی استر نیمه جامد، رنگ پلی استر (پلی استر جامد)، رنگ خودکار و … شناخته می شوند.

رنگ فوری

البته رنگ های فوری به این موارد محدود نمی شود و نمونه های ذکر شده از جمله شناخته شده ترین رنگ های فوری مورد استفاده برای چوب هستند. به دلیل استفاده گسترده از رنگ های فوری، باید از پارچه هایی مانند نیم پلی استر یا پلی استر کامل در قسمت های چوبی اطراف آن استفاده شد‌ه باشد

خرید رنگ فوری
خرید رنگ فوری

عوامل تاثیر گذار بر انتخاب معرفی مناسب ترین رنگ های چوب کدام هستند

 نوع چوب، محل قرارگیری سازه، شرایط آب و هوایی منطقه شرایط سخت شرایط دمایی، سلیقه فردی چوب پر شد‌ه با رنگ های متنوع. بنابراین، شما باید با توجه به کاربرد خود و آنچه از یک پوشش چوبی انتظار دارید، بهترین رنگ چوب را انتخاب کنید. به عنوان مثال برخی از انواع رنگ های مخصوص چوب مقاومت چندانی ندارند و خاصیت محافظتی ندارند بلکه فقط برای صیقل دادن سطح چوب استفاده می شوند. در حالی که برخی از انواع دیگر پرکننده های چوب اساساً پوشش مقاومی بر روی سطح چوب ایجاد می کنند. از دیگر تفاوت های این نوع رنگ ها می توان به اجرای آنها اشاره کرد. رنگ های روغنی گیاهی از انواع رنگ های چوبی بسیار آسان برای استفاده هستند، اما بر خلاف رنگ رزین اپوکسی چوب، شما نیاز به تخصص در این زمینه و دانش انواع رزین دارید.

انواع رنگ های چوب عبارتند از

. رنگ فوری  2. رنگ روغن 3. روغنی برای چوب 4. لاک چوب 5. پلی اورتان چوب 6. رنگ رزین اپوکسی چوب 7. روغن درخت طبیعی 8. رنگ تزئینی خوب برای چوب هر کدام از رنگ های فوق دارای مزایا، معایب و ویژگی های خاص خود هستند.

 رنگ چوب فوری اصطلاحی است که برای انواع رنگ های چوب خاص با ویژگی های مشترک استفاده می شود. رنگ‌های چوب فوری عموماً بر پایه رزین آلکیدی و نیتروسلولزی هستند و ویژگی‌های مشترک آن‌ها براقیت بالا، خشک شدن سریع و تاثیر کم بر رنگ طبیعی چوب است. رنگ های فوری معمولاً برای چوب هایی که در معرض نور خورشید و شرایط بیرونی قرار ندارند استفاده می شود. مبلمان، میز و تخت از جمله اشیای چوبی هستند که می توان به خوبی با رنگ های چوبی فوری رنگ آمیزی کرد. سلر، کیلر، نیمه پلی استر و تمام پلی استر از پرکاربردترین رنگ های چوب فوری هستند.

کار با رنگ های چوب فوری

همیشه آسان است و می توان با استفاده از قلم مو یا تفنگ اسپری روی سطح مورد نظر اعمال کرد. یکی از مهم ترین نکات در استفاده از رنگ های فوری رعایت نکات ایمن است. این رنگ ها معمولا دارای بخاراتی هستند که بر روی دستگاه تنفسی اثر مضری دارند و در صورت تماس با پوست و قسمت های حساس مانند چشم، مشکل ایجاد می کنند. بنابراین داشتن ماسک، دستکش، عینک و شرایط تنفسی مناسب هنگام کار با رنگ فوری چوب ضروری است. در شرایطی که تهویه کافی برای کار فوری با رنگ های چوب وجود ندارد، استفاده از انواع دیگر رنگ های چوب به ویژه رنگ های چوب گیاهی مناسب تر است.

لاک چوب

لاک چوب یکی دیگر از رنگ های پرکاربرد چوب است. معمولاً برای اشیاء چوبی حساس و ظریف – مانند ظروف – استفاده می شود اما برای سایر سطوح چوبی مانند مبلمان و میزهای چوبی نیز استفاده می شود. یکی از نکات مهم در استفاده از لاک الکلی دور نگه داشتن ترکیب از حرارت است زیرا این ترکیب به دلیل داشتن الکل بالا بسیار قابل اشتعال است. 

رنگ های گیاهی

برای چوب رنگ‌های گیاهی مخصوص چوب یکی از انواع جدید رنگ‌های چوبی هستند که با استفاده از روغن‌های گیاهی ساخته می‌شوند و شاید مزیت اصلی آن‌ها ضرر کم آن برای سلامت جسمی نسبت به سایر انواع رنگ‌های چوب باشد. رنگ های گیاهی همیشه پوشش خوبی به درخت می دهند و در صورت استفاده از آنها برای پوشش کامل نیاز به رنگ تمام لایه کمتر است.رنگ های گیاهی چوب به سرعت در محیطی خوب خشک می شود و با کمی تجربه و دانش می توان روی انواع چوب های داخل و خارج مانند ظروف چوبی، مبلمان، نما و کف استفاده کرد. علاوه بر این رنگ های گیاهی چوب کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند و از این نظر در پروژه های بزرگ در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته اند.

خرید رنگ چوب
خرید رنگ چوب

 رنگ های تزئینی

برای چوب یکی از انواع رنگ های چوبی که بیشترین کاربرد را در قطعات DIY دارد، انواع رنگ های تزئینی چوب است. رنگ های چوب دکوراتیو تنوع بسیار زیادی دارد. بسته به اینکه هدف از رنگ آمیزی صورت چیست و با متریال و نوع تکنیک رنگ آمیزی، باید رنگ مناسب را انتخاب کرد. بیشتر رنگ‌های تزئینی چوب بر پایه آب هستند، به سرعت خشک می‌شوند و اغلب می‌توان آن‌ها را با رنگ‌های دیگر از همان برند مخلوط کرد تا به رنگ دلخواه رسید. مساحت مناسب، استفاده آسان، عدم نیاز به مایعات غیر از آب، حفاظت از آب و آسیب کم محیطی از دیگر ویژگی های رنگ های تزئینی چوب است.

بسته به نوع پرداختی که می خواهید، گاهی اوقات لازم است قبل از اعمال لکه مخصوص چوب، از سیلر برای پوشاندن سطح چوب استفاده کنید. جدا از رنگ های تزئینی خاص برای چوب، از رنگ های چند وجهی می توان برای رنگ آمیزی بسیاری از سطوح چوبی استفاده کرد.

روغن های طبیعی

از قدیم الایام تا کنون از برخی روغن های طبیعی مانند روغن بزرک یا روغن بزرک برای صیقل دادن کف چوبی استفاده می شد‌ه است که این روغن ها می توانند یکی از پرطرفدارترین رنگ های چوب باشند. روغن‌های طبیعی اگرچه ظاهر زیبایی به سطوح چوبی می‌دهند و آسیب کمی به سلامت و محیط زیست وارد می‌کنند، اما به دلیل چسبندگی، گرد و غبار را حتی پس از خشک شدن به سطح جذب می‌کنند و به این ترتیب برای جعبه‌های چوبی مناسب نیستند. یکی دیگر از جنبه های منفی روغن های طبیعی جذب کند آنهاست.

رنگ های پلی اورتان

 برای چوب به دو صورت پایه آب و پایه روغن موجود است. رنگ های پلی اورتان پایه آب در زمان کمتری خشک می شوند و مساحت کمتری نسبت به رنگ های پلی اورتان پایه روغنی دارند. رنگ های پلی اورتان پایه چوب معمولاً در برابر سایش، نور خورشید، مواد شیمیایی و گرد و غبار مقاوم هستند و از این نظر برای سطوح داخلی و خارجی کاربرد فراوانی دارند. قیمت رنگ چوب پلی اورتان نسبتا بالا است.

یکی از معایب رنگ های پلی اورتان برای چوب براقیت و براقیت کم آنهاست. سطوح چوبی رنگ شد‌ه با پلی یورتان نسبتا سیاه هستند و ممکن است به تدریج تغییر رنگ دهند.

 رزین اپوکسی

رزین اپوکسی ماده‌ای است که در سال‌های اخیر برای پوشش انواع سطوح از جمله سطوح چوبی کاربرد فراوانی داشته است. مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی، اجرای آسان، امکان ایجاد طرح های زیاد و رنگ های مختلف از جمله ویژگی های رزین اپوکسی است. رزین اپوکسی به طور کلی دارای دو جزء اصلی رزین و هاردنر می باشد. این دو جزء پس از مخلوط شدن با یکدیگر سفت می شوند و بسته به نوع رزین پس از چند دقیقه تا چند روز به حداکثر سختی خود می رسند. کار با رزین اپوکسی چوب نسبتاً آسان است و این امر در کنار سایر مزایا باعث استفاده گسترده از آن شد‌ه است.

 رزین اپوکسی
رزین اپوکسی

رنگ روغن

برای رنگ آمیزی چوب از روغن استفاده کنید احتمالا همه شما با نقاشی رنگ روغن آشنایی دارید. رنگ روغن بیشتر در صنایع فلزی استفاده می شود. سوخت مورد استفاده برای سوخت گیری تینر، بنزین یا روغن است. این رنگ برای رنگ چوب مناسب نیست و برای رنگ آمیزی چوب استفاده نمی شود. اما همانطور که می دانید ما دستی در شکستن مرزهای طبیعت داریم! قدیمی ترین روغن مورد استفاده در صنعت چوب ورنی است.اگر یادتان باشد بزرگان یکشنبه شب خانه هایشان را با روغن گازدار می شستند.

رنگ روغن در رنگ های زیادی ساخته می شود که از ترکیب این رنگ ها دنیای دیگری از رنگ (مانند رنگ ماشین) به دست می آید. یکی از دلایل استفاده از رنگ های روغنی احتمالاً قیمت ارزان و روش اجرای آسان است. آبی که سازندگان برای رنگ روغن توصیه می کنند رقیق کننده روغن است. اما به نظر می رسد بنزین گزینه خوبی برای خشک شدن سریع و از بین بردن سریع بوی بنزین باشد.

 در رنگ چوب می توان از رنگ روغن برای تغییر رنگ چپان استفاده کرد. به عنوان مثال، با افزودن مقداری رنگ روغن قرمز به چپان، می توانید رنگ فندقی به دست آورید. همچنین با افزودن رنگ مشکی به چپان قهوه ای رنگ ونگه یا شکلاتی به دست می آید. قیمت رنگ چوب بستگی به نوع رنگ چوب خریداری شده دارد. در هنگام خرید رنگ چوب به نکات گفته شد توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *