معرفی کاغذ دکو پاژ و تفاوت آن با ترانسفر

معرفی کاغذ دکوپاژ و تفاوت آن با ترانسفر

پتینه اجسام جزو هنرهای ترند و بسیار پر طرفدار این روز های هنرمندان میباشد که شامل تنوع بسیار بالایی میباشد و عموما روی تخته های چوبی یا تخته های سرو و یا جعبه ها و پلی استر ها و یا بشقاب ها و سینی های سفالی انجام میپذیرد.

پتینه اجسام ابزار و وسایل بسیار متنوعی دارد که واقعا آدم وقتی بهش فکر میکنه سرگیجه میگیره ولی امروز میخوایم یکی از اصلی ترین متریال این هنر رو بهتون معرفی کنیم و تفاوت ها و نوع های متفاوت آن را به شما توضیح دهیم.

ورق های دکوراتیوی برای زیباتر شدن این بیس ها استفاده میشوند که تحت عنوان نام های متفاوتی در بازار موجود هستند.در ادامه به معرفی کاغذ دکوپاژ و تفاوت آن با ترانسفر خواهیم پرداخت.

امروزه خیلی از وسایل چوبی مثل کنسول ها و تخت و … که در خانه استفاده میشود رو با این ورقه ها زیبا میکنند و شکل و ظاهر وسیله ها را نو و تازه میکنند.انواع این ورق ها را با نام کاغذ دکوپاژ و یا ترانسفر میشناسید که البته هر کدام از این اسم ها به دسته های متفاوتی تقسیم میشوند که امروز میخوایم در این مقاله آن هارا براتون توضیح بدیم.

همانطور که از نامشان پیداست ترانسفر ها نوعی طرح هستند که بر روی کاغذی پرینت شده اند و با روش های متفاوت از طلق زیرین خود جدا میشوند به سطح مورد نظر انتقال پیدا میکنند و تثبیت میشوند. اما کاغذ دکوپاژ انتقال پیدا نمیکنند و به صورت کامل و با روش های بخصوص خود روی سطح چسبانده میشوند و نیازی نیست از طلق بخصوصی جدا بشند و انتقال پیدا کنند روی سطح مورد نظرتون.

ترانسفر ها عموما خود چسب هستند (البته به این معنی نیست که اصلا نیازی به تثبیت ندارند) اما دکوپاژ ها باید با استفاده از چسب ها مخصوص خود به سطح مورد نظر بچسبند.

معرفی کاغذ دکوپاژ و تفاوت آن با ترانسفر
انواع دکوپاژ ها

معرفی انواع دکوپاژها

کاغذ دکوپاژ پرینتی(فیتیله ای)

این کاغذ ها در بعضی طرح ها به صورت آماده در فروشگاه های هنری موجود هستند اما اگر مطرح خاصی مد نظر دارید میتوانید از وبسایت هایی که عکس های با کیفیت میذارند طرح مورد نظرتون رو دانلود کنید و به مراکزی که کیفیت پرینت بالایی دارند مراجعه کنید و آن ها را پرینت کنید و از آن ها استفاده کنید.

این مدل کاغذ ها دارای ضخامت بیشتری نسبت به دیگر دکوپاژ ها دارند و طبیعتا نیاز به چسب قوی تری هم دارند که در انتها بهترین چسب ها را در این زمینه بهتون معرفی میکنیم.

ابتدا چسب رو بر روی سطح مورد نظرتون میزنید و بخشی که از طرحتون رو نیاز دارید به وسیله یک قیچی یا سمباده برش میدید و روی سطح آغشته به چسب میگذارید. به واسطه یک کارت ویزیت ویا لیسه های پلاستیکی و یا ژله ای آن را حباب گیری و فیکس مینمایید.

زمانی که کار به صورت کامل روی سطحتون چسبید و فیکس شد میتوانید برای تثبیت بیشتر و قابل شست و شو کردن کار بر روی کار مجددا از چسب دکوپاژ استفاده کنید. البته گزینه های دیگری هم برای فیکس کردن کار دارید که آن را هم در آخر مقاله خدمتتون توضیح میدهیم.

کاغذ دکوپاژ برنجی(الیافی)

شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا اسم این کاغذ ها برنجی میباشد؟ جنس این کاغذ دکوپاژ ها از جنس گیاه ساقه برنج میباشد و اگر این کاغذ هارا از نزدیک دیده باشید متوجه میشوید که چقدر نازک و ظریف هستند و به واسطه همین نازک بودن به راحتی روی سطح کار شما مینشینند .

روال استفاده این کاغذ ها هم مثل نوع قبلی دکوپاژ ها به این صورت میباشد که چسب دکوپاژ رو روی سطح مورد نظرتون میزنید و بخشی که از کاغذ را نیاز دارید روی کار فیکس میکنید و به وسیله کاردک های پلاستیکی و یا کارت ویزیت حباب گیری سطح رو انجام میدید، و در نهایت برای فیکس شدن کار از متریال معرفی شده استفاده کنید.

عموما این کاغذ ها توسط برند های بخصوصی به صورت آماده و در طرح های متنوعی وارد بازار میشوند و همانند کاغذ های پرینتی قابلیت پرینت با دستگاه معمولی و کاغذ معمولی رو ندارند.

کاغذ دکوپاژ برنجی استیکی(پشت چسب دار)

این کاغذ ها عملکردی کاملا مشابه به نوع بالا دارند با یه تفاوت بسیار مهم که در نام این محصول درج شده است. بله پشت چسب دار بودن این کاغذ ها را آن ها را متفاوت کرده نسبت به نوع برنجی ساده .

کاغذ دکوپاژ برنجی استیکی(پشت چسب دار) یک لایه چسب پشت خود دارند و فقط باید یک کاغذ از روی آن جدا شود تا به صورت خود چسب روی سطح مورد نظرتون بچسبند و دیگر نیازی به چسب در زیر کار نخواهید داشت.

نکته: این بدین معنی نیست که برای تثبیت روی کار هم نیازی نیست از چسب و یا مواد دیگری استفاده کنید.

کاغذ های استیکی به تازگی وارد ایران شدند و توانستند طرفداران بسیاری پیدا کنند و تقریبا میتوان گفت تبدیل به یکی از پرطرفدار ترین کاغذ ها در بازار ایران شده اند.

برند های دیگری هم سعی در تولید این کاغذ ها با مشخصات دیگر کرده اند که میتوان به برند کادنس اشاره کرد که محصولی رو روانه بازار کرده است با مشخصات بالا ولی با این تفاوت که کاغذ آن به صورت پرز دار میباشد و انگار نوعی بافت برجسته روی سطح دارد و خوب این کار رو  خاص و زیبا تر کرده است.

کاغذ دکوپاژ و تفاوت آن با ترانسفر
دکوپاژ الیافی

کاغذ های سافت دکوپاژ یا دکوپاژ طلایی

این کاغذ ها عملکردی شبیه به دکوپاژ های پرینتی دارند با این تفاوت که دارای طرح های طلایی و نقره ای هستند و در بعضی موارد به زیبایی و شیک بودن کار کمک بسیار زیادی میکنند.

ترانسفر های ساده یا آبی

این نوع ترانسفر جزو پرطرفدار ترین ترانسفر ها میباشد . زیرا اجرای تقریبا راحتی دارد و از لحاظ قیمتی هم نسبت به هم نوعان خود به صرفه تر هست.

این ترانسفر ها را از این رو آبی خطاب میکنند که برای استفاده باید آن را داخل آب با دمای متعادل بگذارید و بعد از یک دقیق میبینید که طرح رویی از طلقی که در زیر بکار رفته جدا میشود و شما به راحتی میتوانید آن را بردارید و روی سطح مورد نظرتان بچسبانید.

این ترانسفر ها خود چسب هستند و نیازی نیست که زیر کار از چسب به خصوصی استفاده کنید ولی برای تثبیت بیشتر این محصول حتما باید روی کار از تثبیت کننده استفاده کنید، نکته ای که همیشه برای استفاده از این ترانسفر ها گفته میشود این هست که این رنگ زمینه ای که ترانسفر روی آن کار میشود باید سفید و یا رنگ روشن باشد تا طرح به خوبی خودش را نشان بدهد

ترنسفر آبی
ترنسفر آبی

ترانسفر های هوم دکور

یکی دیگر از ترانسفر های پر طرفدار این روزها هوم دکور ها هستند که توسط برند های ترکیه ای وارد ایران شدند.

کاغذ تراسنفر ها را باید از سمتی که سطح هست روی سطح کار گذاشت و با ابری خیس یا یک دستمال خیس به پشت آن ها بکشید تا طرح به اصطلاح ترانسفر یا انتقال پیدا کند روی سطح مورد نظرتون.

این ترانسفر ها هم خود چسب هستند و نیازی به چسب در زیر کار ندارند ولی برای تثبیت این ترانسفر ها حتما باید از متریال مخصوص این کار استفاده کنید.

این ترانسفر ها معمولا در دو سایز در بازار دیده میشوند که مناسب با سینی ها و ظروف چوبی و سفالی میباشند.

کاغذ های دکوپاژ
کاغذ های دکوپاژ

ترانسفر پارچه

این نوع ترانسفر همانطور که از نامشان پیداست برای پارچه و لباس ها استفاده میشوند و کارکرد آن ها نیز همانند هوم دکور ها میباشند با این تفاوت که بجای ابر خیس از اتوی داغ در پشت کار استفاده میکنید و بعد از چند دقیقه طرح به صورت کامل روی پارچه یا لباس مد نظر شما میچسبد. این ترانسفر ها عموما نیازی به تثبیت ندارند و روی کار فیکس میشوند و قابل شست و شو هم هستند.

ترانسفر های گیپوری

این ترانسفر ها همانطور که از نامشان پیداست طرح و جنسی شبیه به گیپور دارند و عموما برای شیشه های بانکه و ظروف داخل آشپزخانه استفاده میشوند.

چسب های مخصوص دکوپاژ و ترانسفر

چسب ها یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار روی اثر نهایی میباشند و اگر در این بخش از متریال مرغوب استفاده نکنید میتواند به مرور زمان کار شما را خراب کند و چیزی جز ناراحتی برای شما بجای نگذارد.

در عموم هنرمندان خیلی از دوستان از چسب چوب رقیق شده برای دکوپاژ استفاده میکنند که این کار در اکثر موارد هم قابل انجام هست و جوابگو هست ولی از نظر ما و خیلی از متخصصین این حوزه بهتر هست از چسب ترانسفر مخصوص این کار استفاده کنید که توسط برند های ترکیه ای و ایرانی به بازار عرضه شدند و با توجه به سلیقه و بودجه ای که برای کارتان در نظر گرفتید از آن ها تهیه کنید.

پیشنهاد ما چسب دکوپاژ و ترانسفر ریچ و کادنس میباشد که بسیاری از اساتید این دو محصول رو تایید کردند.

تثبیت کننده های مناسب برای دکوپاژ و ترانسفر ها

برای تثبیت اثر نهاییتون میتوانید از چند متریال استفاده کنید. اولین متریال همان چسب دکوپاژی هست که در زیر کار استفاده میکنید .بعد از فیکس شدن کار میتوانید دو دست از چسب را روی سطحتون بزنید.متریال بعدی وارنیش ها هستند که در نوع های براق، مات و نیم مات در بازار به صورت مایع و یا اسپری وجود دارند.

نوع بعدی وارنیش ها که میشه گفت قوی ترین هستند و عموما برای کف سینی ها و یا بشقاب ها و یا دیوار کوب ها استفاده میشوند لول لایت های و یا کریستال سرونیک ها هستند.

که در اصل نوعی رزین دو جزئی هستند که با هم ترکیب میشوند و با هم زدن حباب آن ها را میگیرید و روی کاغذ های خودتان میریزید و 10 ساعت زمان میدید تا خشک شوند به صورت کامل و بعد از آن شما قوی ترین نوع وارنیش رو دارید که خیالتان را راحت میکند که هیچ آسیبی به سینی شما نخواهد رسید.

کاغذ دکوپاژ و تفاوت آن با ترانسفر

خب دوستان مقاله معرفی کاغذ دکوپاژ و تفاوت آن با ترانسفر هم به اتمام رسید امیدوارم که مورد پسندتون قرار گرفته باشه و از مطالب گفته شده بیشترین استفاده را ببرید. و می توانید برای کار با کاغذ ترانسفر مقاله آموزش نحوه استفاده از کاغذ ترانسفر را مطالعه کنید.

و مثل همیشه میدونید که بهفام کالا تمام این محصولات رو با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در سریع ترین زمان ممکن در اختیار شما عزیزان قرار میدهد.

6 دیدگاه برای “معرفی کاغذ دکوپاژ و تفاوت آن با ترانسفر

  1. زینب رجبی گفته:

    با سلام. من از طریق خانم ملکی با پیج شما آشنا شده بودم. واقعا عالی هستید. الآن هم مقالتون رو خوندم خیلی مفید هست.
    فقط یه سوال
    اون کدوم ترانسفر هست که باید با انگشت خیس کاغذش رو فتیله کرد؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقتتون بخیر باشه.
      ترانسفری که شما مد نظرتون هست به اسم دکوپاژ پرینتی و یا دکوپاژ معمولی در بازار میشناسند. و در وبسایت خودمون در بخش کاغد دکوپاژ میتونید نمونه هاش رو ببینید

  2. یاس گفته:

    سلام وقت بخیر.
    در خصوص کاغذهای دکوپاژ پرینتی، نوع کاغذی که پرینت روش انجام میشه چیه دقیقا؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      کاغذ های گلاسه هست که باید حتما با کیفیت بالا روش چاپ بشه و شما میتونید به صورت یک تکه یا با چسب دکوپاژ با به صورت برعکس و با تکنیک فیتیلیه عکس رو روی سطح دکوپه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *