وارنیش چیست

وارنیش چیست؟ و نحوه استفاده از وارنیش

در جواب به این سوال که وارنیش نقاشی چیست باید گفت مایعی شیمیایی شفاف است که به عنوان لاک و یا یک لایه محافظت کننده روی سطح کار رنگ آمیزی شده قرار میگیرد تا از رنگ در مقابل رطوبت و گرد و غبار و عوامل بیرونی در امان بماند.

این محصول انواع متفاوت و گوناگونی دارند و در نوع های متفاوتی به بازار عرضه شدند که برای رنگ های بخصوص و فضا های متفاوتی در نظر گرفته شده اند. این محصول روی تمامی سطوح مثل دیوار، پلی استر، کاغذ دکوپاژ، گچ، چوب، فلزو …. قرار میگیرد تا علاوه بر محافظت از آن سطوح جلا و شفافیت خاصی به سطح کار بدهد.

در اصل می توان گفت کاربرد اصلی آن در صنعت نقاشی و هنر آب گریز کردن و قابل شست و شو کردن سطح میباشد و در وحله دوم براق و یا مات نمودن سطح میباشد. استفاده دیگر و تقریبا مفید ترکیب با رنگ های پودری میباشد. از آنجا که وارنیش ها هیچ پیگمنت رنگی ندارند و فقط رزین هستند میتوان آن ها را با پودر های رنگی ترکیب نمود و به رنگ مورد نظر دست پیدا کرد.

وارنیش پایه آب

وارنیش های پایه آب همانند رنگ های اکریلک نیاز به مدت زمان خاصی برای خشک شدن ندارند و عموما بین 1 تا 2 ساعت به صورت کامل خشک میشوند. این محصول ابتدا شیری رنگ هست و بعد از گذشت چند دقیقه بی رنگ میشود. نوع پایه آب بو ندارد و به راحتی قابل اجرا هستند.

نکته: اگر وارنیشی که استفاده میکنید غلیظ است و نیاز دارید که رقیق تر شود میتوانید از مقدار خیلی کمی آب جوشیده شده استفاده کنید.

از وارنیش پایه آب می توانید بر روی رنگ های اکریلیک استفاده کنید تا سطح کار رو مقاوم و لعابی کند. نوع پایه آب به هیچ وجه بعد از خشک شدن زرد نمی شود. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله وارنیش اکریلیک را نیز مطالعه کنید.

وارنیش چیست و نحوه استفاده از وارنیش

وارنیش روغنی یا آلکیدی

این وارنیش ها بر پایه رزین آلکید هستند و به نوعی به آن ها وارنیش روغنی گفته میشود. این محصول مایعی است شفاف متمایل به زرد که مشخصاتی شبیه به رنگ روغنی دارد و با اسم ها متفاوتی به بازار عرضه شده است که از چند نمونه از آن را نام می بریم:

  • روغن جلا
  • روغنی
  • کیلر

نوع روغنی پوشش دهی و براقیت بالاتری نسبت به اکریلیک یا پایه آب دارد و این برتری به نوع رزین بکار رفته در این دو محصول بر میگردد. این نوع همانند رنگ های روغنی زمان زیادی میبرد که خشک شوند و باید بعد از استفاده از آن ها حداقل 4 ساعت به آن فرصت داد. ساخت رنگ های پودری با این نوع وارنیش و رزین بسیار بهتر و جالب تر از هم نوع پایه آب آن میباشد.

این ورنی ها عموما در درجه براق تولید می شوند و به صورت مات و حتی نیمه مات هم تولید نمی شوند. برای رقیق کردن وارنیش آلکیدی از تینر روغنی می توانید استفاده کنید.

نکته مهم: استفاده از وارنیش ممکن است با گذر زمان سطح کاره شما را زرد کند و تو ذوق بزند پس به  میزان استفاده آن و جایی که از آن استفاده میکنید دقت کنید. این نوع روی تمامی سطوح قابل استفاده هستند.

وارنیش فوری و نیترو سلولز

یکی دیگر از انواع این محصولات که در مقاله باید به آن اشاره کنیم، وارنیش فوری و نیتروسلولز است. این نوع در اصطلاح فوری هستند که بسیار سریع خشک میشوند. گاها این محصولات یک جزئی و یا دو جزئی هستند که کار با نوع دو جزئی این محصولات به مراتب سخت تر و پیچیده تر هستند. معمولا جزء دوم این محصولات خشک کن یا هاردنر این محصولات میباشد تا وارنیش زودتر خشک شود.

این وارنیش ها به نوعی تحت عنوان اتومبیلی هم شناخته میشوند. و تقریبا میتوان گفت مقاوم ترین و بهترینه این محصولات وارنیش اتومبیلی میباشد. البته نوعی وچود دارد که تحت عنوان نیم پلی استر و تمام پلی استر در بازار به فروش میرسد مخصوص چوب میباشند و عموما برای درب های چوبی که در فضای باز هستند استفاده میشود.

اسپری وارنیش یا اسپری کیلر

اسپری های کیلر و همان اسپری های وارنیش در سطح بازار در اصل از 3 دسته بالا مستثنی نیستند و در همان دسته بندی ها قرار میگیرند. تفاوت اصلی این محصولات با دسته های بالا سهولت در استفاده از این محصول میباشد.

همانطور که میدانید اکثریت جامعه وقتی اسم رنگ  و اسپری رنگ در کنار هم میاد بخصوص که اگر پیش از این تجربه رنگ آمیزی هم نداشته باشند بی شک اسپری رنگ رو انتخاب میکنند به خاطر راحتی استفاده از آن، و همین موضوع باعث شده که اسپری ها در سطر موارد پر فروش بازار قرار بگیرند و اسپری کیلر هم از همین قاعده پیروی میکند.

مشکلی که بعضی از اسپری ها دارند زمانی که به صورت نصفه استفاده میشوند و کنار گذاشته میشوند تا در سری ها بعدی استفاده  شوند لوله یا نازل آن های کیپ میشود و برای سری بعدی در اصطلاح اسپری قفل میشود که البته این هم راهکار به خصوص خورد را دارد که به صورت کوتاه به آن اشاره میکنیم ولی در بخش اسپری ها در وبسایت میتوانید به صورت کامل آن را مشاهده بفرمایید.

زمانی که از اسپری کیلر خود استفاده کردید و خواستید آن را کنار بگذارید  اسپری خود را برعکس کنید و بعد از یک دقیقه به صورت لحظه ای و در چند ثانیه به صورت برعکس اسپری کنید تا نازل اسپری خالی شود  و اسپری قفل نکند.

نکات تکمیلی در استفاده از وارنیش

در انتها پس از پی بردن به جواب این سوال که وارنیش چیست و چند نوع از آن وجود دارد؛ برای استفاده از و نحوه کار با وارنیش لازم از است که به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید.

  • وارنیش ها رو سعی کنید با قلمو یا غلطک از یک طرف استفاده کنید به عنوان مثال دسته اول  از چپ به راست و دسته دوم  از بالا به پایین تا رد قلمو بجا نمونه و تمام کار به صورت یکدست کاور داده شود.
  • بر روی ورق طلا به هیچ وجه به صورت مستقیم از کیلر و یا وارنیش استفاده نکنید.زیرا ممکن است بعد از گذشت چند روز سیاه و اکسیده شود. حتما برای کاور کردن ورق طلا از لاک الکل استفاده کنید و بعد از زدن حداقل دو دست لاک الکل روی سطح ورق طلا میتوانید از کیلر هم در لایه نهایی برای مقاومت بیشتر سطح استفاده نمیایید.
  • سعی کنید برای زدن وارنش  از قلمو های نرم و نسبتا ارزان قیمت استفاده کنید زیرا ساختار وارنیش ها همانند چسب آسیب جدی به موهای قلمو وارد میکند و حتما یک قلم رو مخصوص این کار کنار بگذارید و بعد از کار با دقت با ژل های مخصوص شست و شو قلم آن را بشورید و خشک کنید تا باز هم قابل استفاده باشد.
  • در صورت استفاده از اسپری وارنیش آن را از فاصله 20 الی 25 سانتی سطح قرار بدید و بعد شروع به پاشیدن کنید. اسپری را در یک نقطه نگه ندارید زیرا باعث شره کردن روی سطح کار میشود.حتما در فضایی که تهویه مناسب وجود دارد از اسپری کیلر استفاده کنید.
  •  انواع کیلر را میتوانید از وبسایت بهفام کالا تهیه فرمایید.

31 دیدگاه برای “وارنیش چیست؟ و نحوه استفاده از وارنیش

  1. خاطره گفته:

    سلام، من روی سفال با رنگ اکریلیک کار کردم و بعد دو روز وارنیش روغنی زدم ولی حین کار متوجه شدم که رد قلم و یه جاهایی لک زرد افتاد. الان خشک شده چجوری میتونم این لک ها رو از بین ببرم

    • behzad azizi گفته:

      سلام روزتون بخیر باشه
      وارنیش های روغنی به خاطر نوع رزینشون کمی زرد رنگ هستند
      احتمالا بخش هایی که زردی نمایان شده به دلیل غلیظ بودن وارنیشتون هست باید اون لایه رو با سمباده از بین ببرید و مجددا وارنیش بزنید
      ویا اینکه روی کارتون رو مجدد رنگ آمیزی کنید .

  2. mahdi tanha گفته:

    سلام میخواستم بپرسم چرا نباید از وارنیش روغنی gloss بر روی گواش استفاده کرد؟
    در مجموع چه نوع وارنیشی را برای گواش، طراحی یا آبرنگ پیشنهاد میکنید؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام روز بخیر.
      موردی برای استفاده از وارنیش های روغنی روی گواش نیست ولی توصیه هم نمیشه به مخصوصا اگر رنگ شما زمینه روشن داشته باشه.کیلر ها یا وارنیش های روغنی بخاطر نوع رزینی که در آن ها بکار رفته بعد از مدتی کار شمارو زرد میکنند. بهترین نوع وارنیش برای کار شما وارنیش های پایه آب یا همان وارنیش های اکریلیک هست.البته در مواقعی هم چسب DM5 به عنوان تثبیت کننده گواش پیشنهاد میشه که از نظر ما وارنیش های پایه آب یا همان اکریلیک مقاومت و ماندگاری بالاتری دارند و سطح کار شما رو زرد نمیکنند.

  3. پگاه گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید وارنیش که خشک شده وسفت رو میشه کاریش کرد که قابل استفاده بشه

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر به صورت پنیری و خشک شده باشه خیر قابل اصلاح نیست ولی اگر رقیق تر باشه میتونید کمی آب جوشیده بهش اضافه کنید و امتحان کنید.

  4. سامیه گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    آیا وارنیشی که روی سطح خشک شده قابل پاک کردن هست؟ به چه روشی میشه از روی سطح بوم تمیز کرد ممنون از شما

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر وارنیش شما روغنی باشه میتونید با تینر فوری امتحان کنید ولی اگر اکریلیک باشه چاره ای ندارید جز استفاده از سمباده نرم تا خیلی کم کم سطح رویی پاک بشه و در بعضی مواقع شاید لازم باشه نقایشتون رو در بعضی قسمت ها تمدید رنگ کنید.

  5. مهربانی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من برای ظروف رزینی میخواستم کریستال رنگ کنم
    به کریستال ها پودر فلز طلایی و وارنیش پایه آب زدم و طلایی رنگ شد
    و دور سینی کار کردم
    بعد تازه متوجه شدم که یکی از دوستان بهم گفتن به مرور کریستال ها سیاه میشه
    من این سوال رو داشتم که من این کریستال هارو موقع استفاده بایکم رزین مخلوط کردم و دور سینی کار کردم
    آیا با اینکه رزینی شده باز هم سیاه میشه؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر به صورت کامل رزین دور اون ها احاطه شده باشه خیر سیاه نمیشن ولی اگر بخش هایی با رزین پوشش داده نشده باشه امکان سیاه شدن هست

  6. farimah گفته:

    سلام ممنون از مقالات مفید شما
    من برای فیکس تابلو اکرلیکم از وارنیش مدیوم اکرلیک استفاده کردم و قسمت هایی که ورق طلا بود سیاه شده،
    خواستم بدونم امکان داره همون قسمت هارو دوباره با ورق طلا یا ورق طلای مایع کار کنم و بعد با لاک الکل فیکس کنم؟

  7. سپیده گفته:

    سلام میتونم روی آبرنگ گل و مرغ با زمینه مشکی خود مقوا بزنم ؟؟
    اسپری چی اونو میتونم بزنم ؟

  8. مانیا گفته:

    سلام‌روی پودر طلا بعد خشک شدن بهتره میشه از وارنیش یا اسپری استفاده کرد؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      از وارنیش های تینری میتونید استفاده کنید ولی استفاده اسپری ها راحت تر هست ولی به صرفه نیست

  9. محمد رضا گفته:

    سلام من روی سفال با اکریلیک کار کردم و باید چه نوع وارنیشی روش بزنم مات یا براق؟بر پایه آب یا روغن؟چه مارکی؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر روی سطوح سفالی ترجیحا پایه آب استفاده کنید بهتر هست.
      مات و براق بودنش سلیقه ای هست و باید هم راستا با تکتیک اجرایی شما باشه.

  10. مونا گفته:

    سلام من همیشه وارنیش پایه اب وستا میزنم هرچقدرم میگذره از کارمو نوچ میکنه چه کم بزنم چه زیاد و اگه به جنسی مثله لاستیک در مجاورتش باشه بهم میچسبن و یکم از رنگم گاهی کنده میشه نمیفهمم مشکل چیه

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه وارنیش های ایرانی به دلیل نوع رزین استفاده شده در آنها این مشکل چسبندگی بعد از خشک شدن رو دارند پیشنهاد میکنم از وارنیش های ترکیه ای استفاده کنید که دچار این مشکل نشید.

  11. حمید گفته:

    سلام وقت به خیر
    یه تابلو نقاشی مداد رنگی قدیمی دارم که شفافیت و غلظت رنگاش حدودا بی کیفیت شده،، سوالم اینه که از چه وارنیش یا هر چیز دیگه ای برای پوشش روش استفاده کنم که بهش جلا بده و تازش کنه و نقاشی رو خراب نکنه و رنگ مخلوط نشه؟ با توجه به اینکه مدادرنگی هست؟🙏

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      ترجیجا باید از اسپری های فیکساتیو استفاده کنید که کار شما رو خراب نکنند و سریع روی کار خشک بشند.
      از این اسپری ها معمولا روی طرح های سیاه قلم استفاده میکنند.

  12. فرزانه گفته:

    سلام وقت شما بخير
    ممنون از اطلاعات مفيدتون
    روي كار رنگ روغن با برند وستا وارنيش وستا زدم ولي متاسفانه كارم يك دست نشده ورد قلمو مونده تيكه تيكه مات و براق شده
    يه دور ديگه وارنيش رقيق كنم بزنم به نظرتون خوب ميشه؟ لطفا راهنمايي ميفرمايين

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله یک دست مجددا روی کل کار به صورت مرتب از بالا به پایین یا از چپ به راست وارنیش رو بزنید. اگر وارنیشتون غلیظ هست پیشنهاد میکنم رقیقش کنید چون به احتمال زیاد مشکل رد قلمو شما به همین خاطر هست.

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر .
      وارنیش های پایه آب ممکن هست آب رنگ رو پاک کنه گزینه ای که پیشنهاد میشده استفاده از اسپری کیلر هست که زود خشک شوند و باعث حل شدن آب رنگ شما نشند.

  13. سحر گفته:

    سلام وقت بخیر
    من با خمیر پلیمری که پخته میشه اکسسوری درست میکنم و روشون رو با گواش و اورلیک رنگ میکنم و با وارنیش براق میکنم قبلا من از وارنیش روغنی استفاده می‌کردم ولی سری دوم که خریداری کردم از همون مارک اصلا خشک نمیشد و اومدم از وارنیش بر پایه آب استفاده کردم و خشک شد ولی سری دوم که از این استفاده کردم حالت چسبندگی داره و نمیدونم باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر.
      معمولا وارنیش های پایه آب ایرانی این مشکل رو دارند به خاطر جنس رزین استفاده شده در ترکیباتشون کمی چسبناک میشند.
      در مرحله اول استفاده از وارنیش ترکیه ای رو پیشنهاد میکنم ولی اگر محدودیت بودجه دارید میتونید همون وارنیش رو کمی رقیق کنید و روی کار بزنید به صورت یک دست نازک. و اجازه خشک شدن بدید.
      دوباره این کار رو تکرار کنید این وارنیش ها معمولا نارک که زده میشن چسبناکیشون از بین میره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *