معرفی انواع رنگ های اکریلیک و کاربرد آن ها

معرفی انواع رنگ های اکریلیک و کاربرد آن ها

رنگ های اکریلیک این روز ها نیازی به معرفی آن چنانی ندارند زیرا به خوبی در بازار ایران جای خودشون رو باز کردند و تقریبا به صورت دست و پا شکسته تمام مصرف کننده ها به واسطه کارشون با این رنگ ها آشنا هستند.

ولی برای ادامه مقاله امروزمون که در مورد انواع رنگ اکریلیک هست باید مجددا به صورت خلاصه براتون این رنگ ها رو معرفی کنیم.در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر میتوانید در دسته بندی رنگ های اکریلیک در وبسایت هم ویدئو و هم توضیحات مرتبط با این رنگ ها را تماشا و مطالعه بفرمایید.

رنگ اکریلیک به عنوان رنگ نو ظهور در بازار ایران شناخته میشوند. و بعد از رنگ روغنی و پلاستیکی به بازار ایران معرفی شدند. این رنگ ها بر پایه رزین اکریلیک که نوعی رزین پایه آب هست ساخته شدند که این امر باعث راحتی در اجرا و سهولت استفاده از این رنگ ها شده است.

از مزایای دیگر این رنگ ها بی بو بودن و با طبیعت سازگار بودن آن ها هست که مسئله بسیار مهمی در بین جامعه بشری میباشد. و از طرف دیگر این رنگ ها نیاز به زمان زیادی برای خشک شدن ندارند و بعد از اجرا نهایتا در یک ساعت به صورت کامل خشک میشوند و شما میتوانید دست بعدی کار خودتان را اجرا کنید.

خوب تا اینجای کار احتمالا براتو ن سوال پیش آمده که خوب  این اکریلیک ها چه فرقی با رنگ پلاستیک داره؟

دقیقا این قسمت مهم ترین و اساسی ترین بخشی هست که این رنگ ها را بسیار پرطرفدار کرده است و امروزه میبینید که در جوامع هنری، ساختمانی، صنعتی و …. از این رنگ ها استفاده میشود.

درسته که رنگ اکریلیک پایه آب هستند ولی بعد از خشک شدن به صورت کامل به شست و شو و رطوبت مقاوم میشوند و شما میتوانید با خیال راحت رو خیلی از سطح ها این رنگ رو استفاده کنید بدون اینکه استرس پاک شدن  این رنگ رو داشته باشید.

انواع رنگ اکریلیک
انواع رنگ اکریلیک

تا اینجای کار خوب خیلی مزیت های خوبی گفته شده در مورد  این رنگ ولی باز خیلی از نقاشای ساختمان بر این اعتقاد هستند که رنگ روغنی همچنان مقاوم ترین رنگ هست برای تمامی سطوح.

در این زمینه میخوایم شفاف سازی کنیم و این جمله رو براتون بشکافیم که آیا رنگ روغن مقاوم ترین رنگ هست یا رنگ اکریلیک و بالاخره از کدوم استفاده کنیم بهتره؟ جواب بسیار سادست—— بستگی به سطح مورد استفادتون داره.

سطح مورد نظرتون اگر گچی هست و میخواید رنگ آمیزی کنید این دو رنگ با هم در یک رده قرار میگیرند و تفاوتی بین این دو نیست و بحث سلیقه میاد وسط که آیا با بوی رنگ روغن مشکلی ندارید و یا با دیر خشک شدنش و….

ولی در بعضی از سطح ها مثل فلزات بی شک رنگ روغن بهترین گزینه برای شما هست چون چسبندگی رزین بکار رفته در رنگ روغن بسیار بالاتر از رزین اکریلیک هست و به راحتی به فلزات میچسبد و سریع رنگ میگیرد. ولی اگه فکر کردید که رنگ اکریلیک در این رقابت کم آورده سخت در اشتباهید….. نوعی دیگر از رنگ های اکریلیک به بازار عرضه شدند که جلوتر به آن اشاره میکنیم که این مشکل را حل کرده هست.

از طرف دیگر اگر سطح مورد نظرتون سیمان باشه اینجا ورق برمیگرده و فقط و فقط بهترین رنگ برای سطوح سیمانی رنگ اکریلیک میباشد. زیرا رزین اکریلیک با سیمان ارتباط خوبی دارند و با هم سازگار هستند. و حالا سوالتون اینه که رنگ روغن اگر باشه چه اتفاقی میافته؟

در ابتدا در ظاهر هیچ فرقی نمیکند و شما با خیال راحت رنگ میکنید و میگید رنگ روغنم میشه اجرا کرد و اشتباه میگن که باید حتما از اکریلیک ها استفاده کرد ولی بعد از چند ماه متوجه میشید که رنگتون در حال پوسته کردن است و باید مجددا رنگ آمیزی کنید.

مثال بارز این موضوع جدول های خیابان ها هستش که میبینید بعد از چند وقت پوسته میکنه و معمولا دمه عید هر سال مجدد رنگ میشود.

شهرداری ها عموما از رنگ روغن استفاده میکنند البته با این علم که هر سال رنگ میکنند مجددا ولی برای زمان طولانی رنگ روغن روی  سیمان گزینه بسیار اشتباهی هست.

تقسیم بندی انواع رنگ اکریلیک

  • رنگ ساختمانی
  • رنگ هنری
  • رنگ نما یا همان اکریلیک سیلیکون ها
  • رنگ پایه حلال
  • رنگ استخری

انواع رنگ اکریلیک ساختمانی

این دسته از رنگ های برای رنگ آمیزی محیط منزل یا محیط کار استفاده میشوند و عموما در سایز های یک کیلویی-3.5 کیلویی-7 کیلویی و 10 کیلویی به بازار عرضه میشوند.

این رنگ ها در سایز های یک کیلویی یا 250 گرمی دارای رنگ بندی هستند ولی سایز های بزرگ اکثرا در رنگ سفید تولید میشوند و میتوانید با مادر رنگ های و یا جوهر رنگ های یونیورسال تغییر رنگ بدید رنگتون سفیدتون رو.

این رنگ ها در کیفیت های متفاوتی به بازار عرضه میشند و یه نوعی دیگر از رنگ هایی که در همین دسته بندی قرار میگیرند پرایمین ها هستند که البته خیلی از دوستان پرایمر و پرایمین رو با هم اشتباه میکنند.

پرایمین ها نوعی رنگ اکریلیک هستند که در اصل ضعیف شده این رنگ ها میباشند تا به عنوان زیر کار استفاده شود تا مصرف رنگ اصلی شما کم شود. در اصل به پرایمین ها رنگ پوششی هم گفته میشود.

رنگ های اکریلیک ساختمانی به 3 طیف مات ، نیمه مات یا نیمه براق و یا براق دسته بندی میشوند.

که در بین این 3 دسته نیم براق پر مصرف ترین این ها هست.

نکته ای که حائز اهمیت هست این موضوع میباشد که رنگ های اکریلیک به هیچ عنوان براقیت رنگ های روغنی رو ندارند و این امری طبیعی میباشد و بخاطر نوع رزین بکار رفته در این رنگ ها میباشد.

و نکته دیگری که در مورد این 3 دسته بندی باید گفته شود این موضوع میباشد که رنگ های براق نسبت به نیم براق و یا مات پوشش دهی کمتری دارند که این موضوع در رنگ های روغنی هم صدق میکند.

اگر بخوایم به صورت خلاصه به این نکته بپردازیم میتوانیم بگیم که عموما در رنگ هایی که براق هستند رزین بیشتری به کار رفته و طبیعتا تیتان کمتری در رنگ استفاده شده به همین خاطر پوشش دهی پایین میاد و براقیت بالا میره.

انواع رنگ اکریلیک ساختمانی
رنگ اکریلیک ساختمانی

انواع رنگ اکریلیک هنری

اکریلیک های هنری در تقسیم بندی داخلی خودشون به چند دسته تقسیم میشوند که ما بیشتر سعی داریم به صورت کلی این رنگ هارو معرفی کنیم.

اکریلیک های هنری نسبت به رنگ های ساختمانی دارای کیفیت بالاتر و پیگمنت ها قوی تری هستند و در بسته بندی های کوچک تری به بازار عرضه شده اند. این رنگ ها بیشتر بر روی بوم نقاشی، بیس های چوبی و یا مجسمه های پلی استر و یا حتی پارچه استفاده میشوند و همانند نمونه ساختمانی خودشان کاملا بدون بو و زود خشک هستند.

اکریلیک هنری در طیف های رنگی بسیار بالاتری و متنوع تری نسبت به رنگ ها ساختمانی تولید میشوند تا هنرمندان انتخاب راحت تری داشته باشند برای رنگ آمیزی.

از این رو برخی از پتینه کار های ساختمانی و نقاشان ساختمانی برای رنگ کردن ابزار  و گچ بری ها از این رنگ ها استفاده میکنند. رنگ های هنری در دسته بندی های متفاوتی تحت عنوان ساده، متالیک، فلورسنت به بازار عرضه شده اند که همانطور میدانید متالیک همان رنگ های شاین دار یا براق هستند و فلورسنت ها هم در اصطلاح رنگ های شب تاب هستند.

نسل جدیدی از رنگ های هنری که وارد ایران شده و به تازگی برخی برند های ایرانی هم شروع به تولید آن کردند رنگ های مولتی سورفیس ها هستند. در معنی لغت به معنی همه کاره و همه سطوح میباشد که در واقعیت هم به همین صورت میباشد.

رنگ های مولتی سورفیس به تمامی سطوح چسبندگی دارند حتی سطوح فلزی که در بالاتر به آن اشاره کردیم، ویژگی جالب دیگر این رنگ ها مقاومت بسیار بالاشون نسبت به حرارت هست که حتی میتوان با آن ها قابلمه، کتری، بخاری و … رو رنگ آمیزی کرد.

نکته ای که فقط باید رعایت کرد این میباشد که این رنگ ها برای مقاوت به حرارت نیاز به 20 روز استراحت و تثبیت دارند و بعد از 20 روز میتوانید این رنگ ها را در معرض حرارت قرار بدید بدون اینکه آسیبی ببینند. فرمول این رنگ ها هم شبیه به اکریلیک سیلیکون هست که جلوتر به معرفی آن میپردازیم.

انواع رنگ

انواع رنگ اکریلیک نما

این رنگ ها همانطور که از نامشان پیداست برای نمای ساختمان استفاده میشوند. درسته نمای ساختمان و تفاوتی هم نمیکند که سطح فلزی باشد و یا سیمانی برای هر دوی این موراد استفاده میشود.

این رنگ ها پایه اکریلیک هستند با این تفاوت که به رزین پایه و فرمول پایه نوعی دیگر رزین اضافه شده است و در اصطلاح نوعی کو پلیمر رو تشکیل دادند، نام رزین دوم سیلیکون هست که به تنهایی به دلیل قیمت بالا و نمای نچندان زیباش استفاده نمیشود ولی با ترکیب با رزین اکریلیک ترکیلی رویایی رو به وجود آوردند که برای تمامی سطوح قابل استفاده هستند و پوشش دهی بهتری هم نسبت به اکریلیک های ساده دارند و مقاومت چند برابری هم نسبت به اکریلیک های ساده دارند.

این ترکیب در مقابل باد، باران،طوفان، برف، نور خرشید و رطوبت و … مقاومت بالایی دارد. از این رنگ ها بیشتر در مناطق شمالی و جنوبی کشور که رطوبت بالایی دارند استفاده میشود زیرا مقاومت این نوع رنگ باعث میشه که در گذر زمان هیچ آسیبی به سطح وارد نشود.

رنگ اکریلیک نما
رنگ نما

رنگ های اکریلیک پایه حلال

نمونه این رنگ ها را میتوانید در رنگ های ترافیک سرد ببینید و یا اسپری های دوپلی کالر که به اشتباه خیلی از دوستان فکر میکنند اکریلیک هستند.

بله رزین اکریلیک هم در آن ها به کار رفته اند ولی در اصل پایه حلال هستند و به صورت فوری خشک میشوند و بویی که دارد تصدیق کننده این موضوع میشود، این رنگ ها هم دارای مقاومت بالا و خوبی هستند که در بعضی بخش های صنعتی قابل استفاده رو دارند.

حلال رنگ روغن نقاشی روی بوم
انواع رنگ اکریلیک

رنگ استخری پایه آب

رنگ های استخری به احتمال زیاد معرف حضورتون هست. و همانطور که از نامشان پیداست برای استخر ها و حوض ها استفاده میشوند. و طبیعتا باید مقاومت بسیار بالایی هم داشته باشند زیرا همیشه در مجاورت آب هستند.

رنگ های استخری در گذشته که وجود داشتند به نوعی روغنی فوری بودند که مقاومت بالایی در برابر اب از خود نشان میدادند، اما با پیشرفت صنعت رنگ سازی رنگ های اکریلیک به این بخش هم راه یافتند و توانستند جایگاه مناسبی به دست بیاوردند.

رنگ استخری
رنگ استخری

رنگ استخری پایه آب یا اکریلیک بر پایه ترموپلاست ساخته شدند و توانستند ترکیب مقاوم و خوبی در برابر آب بوجود بیاورند تا از این پس برای رنگ آمیزی استخر ها از این رنگ ها هم استفاده شود.

رنگ اکریلیک استخری تمام ویژگی رنگ های اکریلیک رو دارا میباشد با این تفاوت که مقاوم تر از رنگ های ساده میباشد.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی انواع رنگ اکریلیک رو در کنار نکات مهم آن برای شما توضیح بدیم و امیدواریم که این مطلب برای شما موثر و مورد استفاده قرار بگیرد و همانطور که میدانید بهفام کالا به عنوان پیشرو در این صنعت تمامی این محصولات رو با بهترین کیفیت و با بهترین قیمت و در سریع ترین زمان ممکنن در اختیار شما قرار میدهد.

3 دیدگاه برای “معرفی انواع رنگ های اکریلیک و کاربرد آن ها

  1. کبری گفته:

    خیلی واضح وعالی توضیح داده شده وتشخیص رنگها برایم راحت تر شد،باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *