آموزش نحوه ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان

آموزش نحوه ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان در دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار، نقش اساسی ایفا می‌کند. به شکلی که دیگر چیدمان‌‌های داخلی بر اساس آن انجام می‌شود و اگر رنگ پایه درستی نداشته باشد، با هزاران مدل و ترفند چیدمان هم نتیجه جذابی نخواهد داشت. از همین رو نیاز است که پیش از انجام نقاشی ساختمان، اصول ابتدایی ترکیب رنگ ساختمانی را بشناسید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

در ادامه این مطلب قصد داریم نکات و ترفندهایی که در زمینه استفاده از جدول ترکیب رنگ ساختمانی به کمک شما می‌آید را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه ترکیب رنگ‌ها

در ترکیب رنگ ساختمان شناخت رنگ‌ها و نحوه ترکیب آن‌ها قدم بسیار مهمی است و اطلاعات تجربی که در این مبحث وجود دارد، می‌تواند کمک زیادی به شما کند. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها، تشخیص درست رنگ‌ها و تونالیته اصلی آن است که متخصص و رنگ‌کار تسلط زیادی بر این تکنیک دارد. به این‌صورت که با نگاه کردن به یک رنگ خاص تشخیص می‌دهد مقدار زرد، سبز، قرمز، آبی یا هر رنگ دیگری در آن چقدر است. این مهارت با سال‌ها تجربه به دست می‌آید و به‌همین دلیل باید کار خود را به یک متخصص بسپارید.

بسیاری از رنگ‌فروشی‌ها از تکنولوژی جدید و کامپیوتری ترکیب رنگ استفاده می‌کنند و می‌تواند با ضریب دقت بسیار بالایی رنگ مورد نظر شما را بسازند. بهتر است در این مرحله به‌دلیل صرفه‌جویی در زمان و وقت، کمترین آزمون و خطای ممکن را داشته باشید و از همان ابتدا کارتان را به کسی بسپارید که بتواند آن را در یک مرحله انجام دهد. اما اگر در محل زندگی‌تان به یک نقاش حرفه‌ای دسترسی ندارید، به کمک نکات و جدول ترکیب رنگ ساختمانی که در ادامه برایتان تشریح می‌کنیم، می‌توانید تا حدودی متوجه این فرایند شوید.

در ترکیب رنگ ساختمانی حتما باید ابتدا رنگ‌هایتان را کمی رقیق کنید تا به‌‌راحتی با یکدیگر ترکیب شوند. همچنین باید در ترکیب رنگ‌ها ابتدا از مقدار بسیار کمی از رنگ‌ شروع کنید تا اگر مسیرتان اشتباه بود، ضرر زیادی نکنید. ابتدا با ترکیب رنگ‌های اصلی پیش بروید تا بتوانید به ترکیب رنگ‌های فرعی و ثانویه برسید. برای تست رنگ‌های ساخته‌شده باید یک قطره رنگ را در کنار نمونه اصلی‌تان قرار دهید تا متوجه شوید چه رنگی در آن کم و زیاد است و سپس با اضافه کردن آن رنگ، به رنگ نهایی مدنظرتان برسید.

یکی از تکنیک‌های بسیار مهم در ترکیب رنگ ساختمانی این است که از رنگ روشن به رنگ دلخواه‌تان برسید. مثلا برای به‌دست‌آوردن رنگ کرم، حجم زیادی از رنگ سفید را آماده و آرام آرام رنگ قهوه‌ای را به آن اضافه کنید تا رنگ مورد نظرتان به دست بیاید، نه برعکس. فراموش نکنید بهتر است اگر رنگی که می‌خواهید، در بازار به شکل آماده وجود دارد، حتما همان را خریداری کنید تا در وقت و هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود.

آموزش نحوه ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان

اشنایی با چرخه رنگ‌ها

یکی از مهم‌ترین ابزار طراحان برای ترکیب رنگ‌های مختلف، چرخه رنگ است که در سال ۱۶۶۶ توسط نیوتون اختراع شد. این چرخه توانسته در طی این سال‌ها کمک بسیار زیادی برای شناخت هارمونی رنگ‌ها به نقاشان، طراحان، گرافیست‌ها و … کند. بر روی این چرخه یک طیف رنگ طراحی شده و حرکت دوار، مثلثی، مستطیلی و … این رنگ‌ها می‌تواند ترکیب‌های بسیار جذابی را بسازد. نقش چرخه رنگ‌ها در جدول ترکیب رنگ ساختمانی غیر قابل انکار است و با نشان‌دادن تعامل انواع رنگ‌ها کمک شایانی در ترکیب رنگ‌های مختلف به نقاشان ساختمان برای طراحی دکوراسیون داخلی می‌کند.

علاوه‌براین، خود شما هم می‌توانید به کمک این چرخه چیدمان بهتری برای وسایل‌تان داشته باشید و هارمونی بین رنگ دیوارها و وسایل را حفظ کنید. در ادامه بیشتر در ارتباط با نحوه ترکیب و کنار هم قرارگرفتن رنگ‌های این چرخه صحبت خواهیم کرد.

 ترکیب رنگ ساختمانی

ترکیب رنگ‌های ساختمانی

همان‌طور که گفتیم، چرخه رنگ‌ها در نقاشی ساختمان و ترکیب رنگ ساختمانی نقش موثری ایفا می‌کند و با شناختن فرمول‌های مختلف این چرخه می‌تونید طراحی بهتری برای دکوراسیون داخلی خود داشته باشید. چرخه رنگ‌ها اطلاعات زیادی در مورد هارمونی رنگ‌های مختلف به شما می‌دهد که شاید در نگاه اول چندان برایتان واضح نباشد. به‌همین علت در ادامه تمامی فرمول‌ها و نحوه کنار هم قرارگرفتن این رنگ‌ها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید ترکیب رنگ جذابی را برای دکوراسیون داخلی خورد انتخاب کنید.

رنگ‌های مکمل در چرخه رنگ

یکی از ساده‌ترین راه‌های ترکیب رنگ ساختمانی، استفاده از رنگ‌های مکمل است. رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که در صورت کنار هم قرارگرفتن می‌توانند بر شدت یکدیگر بیفزایند. در چرخه رنگ‌ها دو رنگی که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، رنگ‌های مکمل هستند. یک بار دیگر به چرخه رنگ نگاهی بیندازید. مثلا رنگ نارنجی و آبی زمانی که در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند شدت همدیگر را افزایش دهند. رنگ سبز و قرمز هم همین تاثیر را بر روی یکدیگر می‌گذارند و رنگ بنفش و زرد هم از همین نوع هستند.

اگر قصدتان از طراحی دکوراسیون داخلی خانه، داشتن فضایی سرزنده و سرحال است، تنها نیاز است که از این رنگ‌های مکمل در کنار یکدیگر استفاده کنید.

رنگ‌های مشابه در چرخه رنگ‌ها

انتخاب رنگ‌های مشابه، یک تکنیک بسیار خوب برای طراحی جدول ترکیب رنگ ساختمانی است که لطافت خاصی به دکوراسیون شما می‌بخشد. برای داشتن چنین رنگی کافی است رنگ مدنظرتان را به‌عنوان رنگ اصلی در چرخه انتخاب و سپس از رنگ‌های سمت چپ و راست آن برای هارمونی بیشتر استفاده کنید. رنگ‌هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، رنگ‌های آنالوگ نام دارند و می‌توانند با یکدیگر ترکیب بسیار جذابی بسازند.

این ترکیب به‌هیچ‌عنوان چشم بیننده را اذیت نمی‌کند و شدت مناسبی دارد. ۲ یا ۳ رنگ از هر ۴ رنگی که در چرخه رنگ‌ها کنار یکدیگر قرار گرفته‌‌اند می‌توانند با هم ترکیب شوند که دو رنگ اول چرخه رنگ‌های اصلی و رنگ سوم رنگ ثانویه‌ای خواهد بود که از این ترکیب به دست آمده است.

ترکیب‌ رنگ سه‌گانه در چرخه رنگ‌ها

یک تکنیک دیگر در ترکیب رنگ ساختمانی، استفاده از رنگ‌های سه‌گانه چرخه رنگ است. در این نوع ترکیب بعد از این که رنگ مدنظرتان را از چرخه انتخاب کردید، باید ۳ رنگ از سمت چپ و ۳ رنگ از سمت راست را کنار بگذارید. رنگ چهارم از هر دو طرف همان رنگی است که می‌تواند با رنگ اصلی‌تان هارمونی داشته باشد. برای مثال اگر رنگ آبی را به‌عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید، با رد شدن از روی سه رنگ سمت چپ به رنگ زرد و با رد شدن از سه رنگ سمت راست به قرمز می‌رسید.

البته که لازم نیست حتما از غلیظ‌ترین و پررنگ‌ترین شکل رنگ‌های به‌دست‌آمده استفاده کنید. غلظت و شدت رنگ‌ها می‌تواند بسته به سلیقه شما تغییر کند. به این شکل از ترکیب رنگ‌های چرخه رنگ، ترکیب مثلثی هم می‌گویند. چراکه اگر رنگ‌های انتخاب‌شده را از درون چرخه با یک خط به یکدیگر متصل کنید، به یک مثلث متساوی‌الاضلاع می‌رسید. رنگ‌های انتخاب‌شده از این نحوه ترکیب رنگ تضاد و کنتراست بسیار بالایی دارند و می‌توانند دکوراسیون داخلی شما را جذاب و سرحال کنند.

ترکیب رنگ با الگوی مستطیل در چرخه رنگ‌ها

الگوی جذاب و کاربردی دیگر در طراحی جدول ترکیب رنگ به کمک چرخه رنگ‌ها الگوی مستطیل نام دارد که بر اساس دمای رنگ‌ها طراحی می‌شود. استفاده دو به دو رنگ‌ها در این الگو به شما کمک می‌کند در چینش و طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار خود از نهایت تعادل بهره ببرید. فرقی نمی‌کند حرکت از کجای چرخه شروع شود. یک رنگ را روی چرخه انتخاب می‌کنید و به دلخواه از سمت چپ یا راست، یک رنگ را نادیده می‌گیرید تا به رنگ بعدی برسید. تا به این جا دو نقطه بر روی چرخه کشیده شده است. یک خط مستقیم از هر دو نقطه به سمت مقابل چرخه بکشید تا یک مستطیل تشکیل شود.

عموما در این الگو دو رنگ سرد و دو رنگ گرم انتخاب می‌شود. بهتر است برای طراحی دکوراسیون دو رنگ سرد را به‌عنوان رنگ اصلی در عمده سطوح و دیوارها به کار ببرید و دو رنگ گرم را برای مبلمان و اکسسوری‌ها استفاده کنید.

ترکیب رنگ با الگوی مستطیل در چرخه رنگ‌ها

ترکیب رنگ با الگوی مربع در چرخه رنگ‌ها

ترکیب رنگ ساختمانی با الگوی مربعی هم شبیه به همان الگوی مستطیل است، با این تفاوت که رنگ‌ها با فاصله مساوی (دو رنگ) از یکدیگر انتخاب می‌شوند. هر رنگی را که انتخاب کنید، در نهایت ترکیب رنگ‌تان شامل یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و دو رنگ از رنگ‌های درجه سوم خواهند بود. برای مثال یک مربع بر روی چرخه رنگ می‌تواند شامل رنگ زرد به‌عنوان رنگ اصلی، رنگ نارنجی و بنفش به‌عنوان رنگ فرعی و آبی بسیار روشن به‌عنوان رنگ درجه سوم خواهد بود. فواصل میان هر کدام از این رنگ‌ها در چرخه، دو رنگ است.

این الگو یکی از قوی‌ترین الگوهای ترکیب رنگ بوده و بهتر است یک رنگ به‌عنوان رنگ غالب دکوراسیون انتخاب شود و دیگر رنگ‌ها رنگ‌های مکمل باشند.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی رنگ‌هایی هستند که بر روی چرخه وجود ندارند، اما بدون آن‌ها نمی‌توان یک ترکیب رنگی جذاب را به وجود بیاورد. رنگ‌هایی مانند مشکی، سفید، قهوه‌ای، توسی و بژ از این دسته هستند.

انواع رنگ ساختمان

آموزش ترکیب رنگ‌ها در نقاشی ساختمان

رنگ‌ها را می‌توان به ۲ شکل مجزا دسته‌بندی کرد؛ یک شکل آن تقسیم‌بندی رنگ‌ها به اصلی، فرعی و درجه سوم است که در چرخه رنگ بررسی‌شان کردیم. شکل دیگر تقسیم‌بندی، تقسیم کردن رنگ‌ها به دو دسته سرد و گرم است. رنگ‌های سرد همان رنگ‌هایی هستند که حس آرامش را به بیننده منتقل می‌کنند و در مقابل رنگ‌های گرم باعث ایجاد حس شور و هیجان می‌شوند. آبی، سبز و بنفش از رنگ‌ها سرد و قرمز، نارنجی و زرد از رنگ‌های گرم هستند. رنگ‌های خنثی را هم که پیش از این معرفی شد. در مبحث ترکیب رنگ‌ها در نقاشی ساختمان باید به این دسته‌بندی‌ها توجه شود تا نتیجه‌ نهایی هم‌نشینی، هارمونی و جذابیت بالایی داشته باشد.

فرمول ترکیب رنگ (جدول)

فرمول‌های مختلفی برای ترکیب رنگ‌های ساختمانی وجود دارد که در ادامه یک جدول ترکیب رنگ ساختمانی بسیار کاربردی از این فرمول‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

آموزش نحوه ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان
جدول ترکیب رن

سخن پایانی

دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار با وجود رنگ‌ها و ترکیب‌ رنگ‌های مختلف جان می‌گیرد و اگر در ترکیب و استفاده از آن‌ها اصول ابتدایی به کار گرفته نشود، نتیجه نهایی هیچ نوع زیبایی و جذابیتی نخواهد داشت. اگر قصد رنگ کردن ساختمان خود را دارید، توصیه می‌کنیم از نکات گفته‌شده بهره لازم را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *