بهترین رنگ برای دیوار خانه

انتخاب بهترین رنگ برای خانه و دیوارهای منزل

انتخاب بهترین رنگ برای خانه و دیوارهای منزل و طراحی دکوراسیون داخلی منزل همه اعضای خانواده را به وجد می‌آورد و از مهم‌ترین مراحل آماده‌سازی محیط زندگی محسوب می‌شود. درست است که سلیقه شما نقش مهمی در انتخاب نهایی‌تان ایفا می‌کند، اما لازم است بدانید انتخاب رنگ مناسب برای دیوار خانه‌، تنها با سلیقه شخصی شما و دیگر اعضای خانواده نهایی نمی‌شود و لازم است فاکتورهایی را برای این انتخاب در نظر بگیرید تا در طولانی‌مدت متحمل پرداخت هزینه‌های بیشتری نشوید.

بر همین اساس قصد داریم در ادامه این مطلب چند نکته مهم درباره انتخاب بهترین رنگ برای دیوار خانه را به شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع رنگ‌های مناسب دیوار

برای انتخاب بهترین رنگ برای دیوار خانه در وهله اول نیاز به آشنایی با انواع رنگ‌های موجود در بازار دارید تا بتوانید بر اساس کاربردها و ویژگی‌هایشان تصمیم درستی بگیرید. امروزه رنگ‌های روغنی، اکرلیک، نانو، پلاستیکی و … در بازار وجود دارند و هر کدام از آن‌ها با خصوصیات منحصربه‌فرد خود برای محیطی خاص مناسب‌اند. این شما هستید که باید به کمک یک متخصص و نقاش ساختمان، رنگ مناسبی را برای دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید.

آشنایی با انواع این رنگ‌ها به شما کمک خواهد کرد اطلاعات کلی درباره این موضوع داشته باشید و به شکل بسیار ملموسی هزینه‌های خود را کاهش دهید. اهمیت دانستن چنین اطلاعاتی در این است و توصیه می‌کنیم حتما این دانسته‌ها را در مرحله نقاشی ساختمان خانه خود جدی بگیرید.

برای هر اتاق چه رنگی مناسب است؟

در انتخاب بهترین رنگ برای دیوار خانه این مهم است که بدانید با توجه به روحیات اعضای خانواده بهتر است چه رنگ‌هایی را انتخاب کنید. در حقیقت نقش روانشناسی رنگ‌ها در این مرحله بسیار پررنگ است. هر رنگی خصوصیات خود را دارد و باید در محیط مناسب استفاده شود.

مثلا رنگ‌هایی مانند آبی، یاسی و صورتی روشن برای اتاق‌ خواب‌ها گزینه‌ مناسبی هستند، چرا که می‌توانند آرامش و سکوت را به فضا هدیه دهند. در مقابل، رنگ‌های گرم و پرهیجانی مانند قرمز، نارنجی و طیف‌های دیگر آن برای محیط نشیمن خانه گزینه مناسبی به نظر می‌آیند، زیرا می‌توانند شور و نشاط را به محیط انتقال دهند.

رنگ‌های خنثی مانند سفید، توسی، مشکی، قهوه‌ای، کرم و … به‌دلیل اینکه ویژگی‌های رنگ‌های سرد و گرم را در کنار هم دارند، می‌توانند در هر محیطی استفاده شوند. این کاملا به شما بستگی دارد.

به جز مبحث رنگ، نوع رنگی که انتخاب می‌کنید هم مهم است! برای مثال آشپزخانه از محیط‌هایی است که به‌سرعت آلوده می‌شود و اگر رنگ آن قابل شستشو نباشد، دچار مشکل خواهید شد. در انتخاب رنگ مناسب برای دیوار خانه این مسئله اهمیت زیادی پیدا می‌کند و بهتر است بر اساس نکاتی که در ادامه شرح می‌دهیم، تصمیم منطقی برای نقاشی دیوارهای اتاق‌ خواب‌ها، نشیمن، آشپزخانه و دیگر بخش‌های دکوراسیون داخلی خانه خود بگیرید.

بهترین رنگ برای دیوار خانه

انواع رنگ ساختمان مناسب برای خانه و دیوارهای منزل

برای انتخاب رنگ دیوار لازم است انواع رنگ‌های مخصوص نقاشی ساختمان را بشناسید تا بر اساس ویژگی‌های هر یک از آن‌ها بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان را مطالعه کنید.

بهترین رنگ برای دیوار خانه عموما از میان این رنگ‌ها انتخاب می‌شود که عبارتند از:

  • رنگ پلاستیکی
  • رنگ روغنی
  • رنگ اکریلیک
  • رنگ بلکا
  • رنگ نانو
  • رنگ مولتی کالر
  • رنگ کنیتکس
  • رنگ ضد حریق

رنگ پلاستیکی، بهترین رنگ برای دیوار خانه

یکی رایج‌ترین و قدیمی‌ترین رنگ‌های مخصوص نقاشی ساختمان، رنگ‌ پلاستیکی است که به‌علت اجرای آسان و خشک‌شدن سریع بر روی دیوار محبوبیت بسیار زیادی دارند. علاوه‌براین، رنگ‌های پلاستیکی احتیاج به زیرسازی ندارند و همین مسئله باعث می‌شود سرعت کار بالاتر برود. تنها محدودیتی که در استفاده از این نوع رنگ‌ها وجود دارد، غیر قابل شستشو بودن‌شان است که به‌همین دلیل برای پنجره‌ها و نرده‌ها گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

رنگ روغنی، پرکاربردترین رنگ برای دیوار خانه

رنگ‌های روغنی پرکاربردترین رنگ برای نقاشی دیوارهای داخلی خانه به حساب می‌آیند که در سه نوع مات، نیمه‌مات و براق تولید می‌شوند. این رنگ‌ها می‌توانند روشنایی خوبی به فضای داخلی خانه ببخشند و از این جهت برای نقاشی محیط‌هایی مانند پذیرایی بسیار مناسب‌اند. خصوصا که نقص‌های روی دیوار را می‌پوشانند و باعث زیباترشدن آن می‌شوند. در انتخاب رنگ، دانستن چنین نکات و ترفندهایی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

رنگ اکرلیک، بهترین رنگ برای دیوار خانه

یکی دیگر از رنگ‌هایی که برای رنگ‌آمیزی ساختمان و دکوراسیون منزل بسیار مناسب است، رنگ اکرِیلیک است که به‌دلیل قدرت پوشانندگی بالا عموما برای ایجاد طرح‌های مختلف روی دیوار استفاده می‌شود. این نوع از رنگ‌ها در سه مدل براق، مات و نیمه‌مات تولید می‌شوند و با تنوع رنگی بالا می‌توان آن‌ها را بهترین رنگ برای طراحی دیوار دانست.

رنگ‌های بلکا

یکی از نوین‌ترین رنگ‌های ساختمانی موجود در بازار رنگ‌های بلکا هستند که در متریال‌شان از الیاف سلولزی استفاده شده است. این رنگ‌ها قادرند پوششی شبیه به پوشش کاغذ دیواری ایجاد کنند که این مورد محبوبیت رنگ‌های بلکا را دوچندان کرده است. همچنین رنگ‌های بلکا سرعت اجرای بسیار بالایی دارند و هزینه انجام آن بسیار پایین است. تنها مشکلی که این رنگ‌ها غیرقابل شستشو بودن‌شان است که باعث می‌شوند برای دیوارهای بیرونی یا آشپزخانه چندان مناسب نباشند. در انتخاب رنگ مناسب برای دیوار دانستن این نکته بسیار ضروری است.

رنگ نانو، بهترین رنگ برای دیوار خانه

رنگ‌های نانو را می‌توان انقلابی نوین در عرصه نقاشی ساختمان دانست. تمامی مدل‌های موجود رنگ برای دیوار خانه نقص‌ها و نقاط ضعف‌های مختلفی دارند که تکنولوژی نانو توانسته همه‌ آن‌ها را از بین ببرد. در حقیقت رنگ‌های نانو ضد خش، ضد آب و ضد باکتری بوده و قابلیت ترمیم بسیار سریعی نیز دارند. کیفیت بصری بالای این رنگ‌ها، امتیاز مثبتی است که باعث شده به انتخاب اول بسیاری از نقاشان تبدیل شود. با تمام این ویژگی‌ها می‌توان رنگ نانو را بهترین رنگ برای دیوار خانه یا حداقل یکی از بهترین رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان دانست.

رنگ‌های مولتی‌کالر

رنگ‌های مولتی‌کالر در دسته رنگ‌های جدید و محبوب قرار می‌گیرند. این نوع رنگ‌ها از ترکیب چند نوع رنگ متفاوت به دست آمده‌اند که پس از اجرا این رنگ‌ها روی پس‌زمینه اصلی به شکل رگه‌هایی دیده می‌شوند. این نوع رنگ‌ها برای محیط‌های پررفت‌وآمد مانند راهرو منزل بسیار مناسب هستند، چرا که آلودگی و دوده را جذب نمی‌کنند. قابلیت ترمیم بالا و عدم جذب رطوبت از دیگر ویژگی‌های جذاب رنگ‌های مولتی‌کالر است. البته فراموش نکنید اگر چه رنگ‌های مولتی کالر بهترین رنگ برای محیط‌های پررفت و آمد هستند، اما هزینه اجرای بسیار بالایی دارند و قابل شستشو هم نخواهند بود.

رنگ کردن دیوار منزل

رنگ کنیتکس، بهترین رنگ برای دیوار خانه

رنگ‌های چرم‌نما یا همان رنگ‌های کنیتکس به‌دلیل پوشش‌دهی بالا و برجسته از سری انتخاب‌های منطقی و جذاب برای دیوار هستند. علاوه‌براین، رنگ‌های کنیتکس دوام بسیار بالایی در برابر آلودگی، رطوبت و شرایط مختلف آب و هوایی دارند و در سه نوع پلاستیکی، روغنی و اکرلیک تولید می‌شوند. تنوع بالای این رنگ‌ها کمک می‌کند کارتان کمی راحت‌تر شود.

رنگ‌های ضد حریق

رنگ‌های ضد حریق همان‌طور که از نامشان پیدا است قابلیت اشتعال ندارند و در صورت رسیدن حرارت آتش به آن‌ها کف می‌کنند و حجیم می‌شوند. با حجیم‌شدن این رنگ‌ها، لایه‌ای محافظ روی دیوار ایجاد می‌شود که از رسیدن آتش به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند. بنابراین از لحاظ امنیت، این مدل از رنگ‌ها می‌تواند بهترین رنگ برای دیوار خانه باشد و انتخاب آن کاملا به محیط زندگی و شرایط شما بستگی دارد.

فاکتورهای مهم برای انتخاب بهترین رنگ برای خانه

در انتخاب رنگ برای دیوار، فاکتورهای زیادی موثر است که با توجه به سلیقه، بودجه و شرایط زندگی‌تان باید آن‌ها را بررسی کنید. برای انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای کوچک نیز این مقاله را مطالعه نمایید.

زیرسازی دیوار

یکی از فاکتورهای بسیار اثرگذار، زیرسازی آن دیوار و نحوه گچ‌کاری است. اگر سطح دیوار خانه‌تان نقص‌های بسیاری دارد و مواج است، توصیه می‌کنیم حتما رنگ‌های مات را انتخاب کنید تا نقص‌های دیوار پوشیده شود. در مقابل، اگر محیط زندگی‌تان سریع و بیش از حد آلوده می‌شود، بهترین رنگ، رنگی است که قابلیت شستشو داشته باشد.

نورگیربودن یا نبودن خانه

فاکتور بسیار مهم دیگر در انتخاب رنگ مناسب برای دیوار، نورگیربودن یا نبودن خانه است. اگرچه عموما فضای پذیرایی و آشپزخانه منازل نورگیر طراحی می‌شود، اما به هر حال ممکن است هر مشکلی در فرایند طراحی داخلی منزل پیش بیاید و خانه نورگیر نباشد. اگر خانه‌تان چندان نورگیر نیست، باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که چندان مات نیستند و می‌توانند با انعکاس نور، فضای داخل خانه را برایتان روشن‌تر کنند.

جلوه نهایی کار

اینکه می‌خواهید سطح دیوار دکوراسیون داخلی منزل شما چه انعطافی داشته باشد و چه جلوه‌ای از خود به نمایش بگذارد، بسیار مهم است. همان‌طور که گفتیم، بسیاری از رنگ‌ها به سه دسته مات، نیمه‌مات و براق تقسیم می‌شوند. رنگ‌هایی که پوشش براق دارند باعث انعکاس نور و جذابیت محیط می‌شوند و البته ایرادها و نقص‌های دیوار را به نمایش می‌گذارند.

در مقابل، رنگ‌ها مات جلوه‌ آرامی دارند و نور را منعکس نمی‌کنند. برای پوشاندن ایرادهای زیرسازی دیوار نیز بهترین گزینه هستند. رنگ‌های نیمه‌مات درست میان این دو دسته قرار دارند. یعنی می‌توانند نور را به شکل محدودی منعکس کنند. در مقایسه با رنگ‌های مات نیز دوام بیشتری دارند و تمیز نگه‌داشتن آن‌ها هم بسیار آسان‌تر است.

انتخاب بهترین رنگ برای خانه و دیوارهای منزل

سخن پایانی
نقاشی ساختمان یک کار کاملا تخصصی است و برای انجام آن حتما باید با یک متخصص باتجربه در این حوزه مشورت کنید. چیزی که واضح است، اهمیت استفاده درست از رنگ‌های مختلف با کاربردهای متفاوت است، به شکلی که بتوانید هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید و هم در طولانی‌مدت مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نشوید. با استفاده از نکات گفته‌شده در این مطلب می‌توانید انتخاب بهترین رنگ برای خانه را به شکل درست و اصولی برای طراحی دکوراسیون داخلی خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *