ابزار های مورد نیاز برای نقاشی ساختمان

ابزار های مورد نیاز برای نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان یکی از مهارت هایی است که سالیان سال توسط نقاشان انجام میشود و تقریبا میشد گفت بجز قلمو ابزار خاصی نداشتند تا اینکه به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی ابزار های متفاوت و متعددی به این صنعت اضافه شد که کار را راحت تر و سریع تر کرد.

امروز میخواهیم به صورت مختصر ابزار و وسایل مورد نیاز نقاشی ساختمان را به شما معرفی کنیم. سعی میکنیم این ابزار رو به ترتیب مراحل رنگ آمیزی ساختمان و لوازم نقاشی ساختمان را به شما معرفی کنیم

لوازم نقاشی ساختمان

برای نقاشی ساختمان، نیاز به استفاده از ابزارهای مختلفی است که به نحوی مانند قلم‌های هنری برای نقاشان است. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بهترین نتیجه را از نقاشی و پوشش دیوارها و سقف‌ها به دست آورید.

  • کاردک و لیسه
  • قلم
  • غلطک
  • سمباده

سمباده

از ابزار مهم و معروف برای شروع رنگ آمیزی میتوان به سمباده ها اشاره کرد. این برگه ها زبر که در گرید ها و شماره های متفاوت به نسبت زبر بودن و نرم بودنشان به بازار عرضه شده اند یکی از ابزار های لازم و مهم نقاشی هستند.

از کاربرد های این برگه ها قبلا هم تو مطالب دیگه اشاره کردیم ولی الان به طور کامل میخواهیم توضح بدیم براتون. سمباده ها رو عموما یک مرحله قبل از رنگ آمیزی روی سطوحی که از قبل رنگ شده است استفاده میکنند تا خراش هایی روی سطح و رنگ قبلی ایجاد کند تا رنگ جدید به راحتی به سطح بچسبد و در اصطلاح لیز نخورد.

نکته:

  • شماره سمباده مورد نیاز این مرحله اگر سطح شما دیوار بود بهتر است ما بین 80 تا 150 باشد.
  • اگر سطح شما چوب بود بهتر است از شماره های 150 تا 400 استفاده کنید.
  • ولی اگر سطح شما گچی بود و رنگ نداشت نیاز به این کار نیست.

در ادامه مراحل بعدی رنگ آمیزی اگر سطح شما نیاز به بتونه و درزگیری داشت بعد از اینکه این کار را با بتونه مخصوص انجام دادید باید زمان بدید تا بتونه به طور کامل خشک شود و سپس روی سطحی که بتونه استفاده کردید رو به خوبی سمباده میکشید تا سطح مورد نظرتون با بقیه دیوار یکدست و صاف شود.

برای انجام این مرحله هم بهتر است از سمباده های زبر استفاده کنید (البته نه به زبری مرحله اول)

تا اینجا مهم ترین مراحلی که سمباده استفاده میشود رو خدمتتون عرض کردیم ولی به گفته بعضی از نقاشان حرفه ای و ممتاز این صنعت یک جای دیگه هم کاربرد داره.

شما زمانی که دیوار را رنگ آمیزی میکنید حداقل باید این کار را تا 3 بار تکرار نمیایید.و نکته ای که خیلی از اساتید روش تاکید دارند این هست که بین هر بار رنگ آمیزی بعد از خشک شدن اون لایه رنگ از سمباده نرم استفاده کنید و تمام سطح رو سمباده کنید تا سطحی یکدست و نرم داشته باشید. با رعایت این نکته متوجه میشید که اثر نهاییتون چقدر عالی و بی نظیر میشود.بهتر است برای این مرحله از سمباده 280 تا600 استفاده کنید.

لوازم نقاشی ساختمان

برای نقاشی ساختمان، نیاز به استفاده از ابزارهای مختلفی است که به نحوی مانند قلم‌های هنری برای نقاشان است. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بهترین نتیجه را از نقاشی و پوشش دیوارها و سقف‌ها به دست آورید.

  • کاردک و لیسه
  • قلم
  • غلطک
  • سمباده

کاردک و لیسه

یکی از ابزار های مهمی که در مراحل ابتدایی رنگ آمیزی استفاده میشود کاردک هست که به معرفی آن میپردازیم.

کاردک و لیسه  لوازم نقاشی ساختمان
کاردک و لیسه

کاردک ها و لیسه ها ابزاری هستند متشکل از یک صفحه فلزی و دسته ای که به آن متصل است. این ابزار کاربرد های گوناگونی دارد که از مهم ترینش میتوان به بتونه و ماستیک کردن دیوار ها و سطوح متفاوت اشاره کرد.

کاردک ها عموما در سایز های متفاوت ساخته میشوند تا بتوانند برای هر سطحی مناسب باشند و استفاده از آن ها راحت تر باشد. دسته این محصولات در بعضی از مدل ها از پلاستیک هست و در مدل های دیگر از چوب هست و اخیرا دسته دیگری هم به این خانواده اضافه شده است که به آن دسته تلفیقی میگویند که ترکیبی از چوب و پلاستیک میباشد. جنس ورق فلز این کاردک ها با هم متفاوت هست. برخی از آن ها از ورق انعطاف پذیر ساخته شده اند و برخی دیگر از ورق سفت و محکم که کاربرد خودش رو دارد.

از کاردک هایی که انعطاف پذیر تر هستند برای ماستیک کردن دیوار ها و بتونه کردن کنار درب ها و پنجره ها استفاده میشود و از کاردک هایی که سفت تر هستند و انعطاف پذیری کمی دارند برای تراشیدن و کندن و تمیز کاری استفاده میشود. نوعی دیگر از این کاردک ها در بازار موجود هست که از استیل ساخته میشوند و روکش مناسبی دارند و مورد تایید اداره بهداشت میباشد تا از آن ها بتوانند در زمینه آشپزی استفاده کنند. پس حتما قبل از خرید از مناسب بودن کاردک برای استفاده در موارد آشپزی مطمئن شوید.

از بهترین برند های سازنده کاردک ساختمانی میتوان به پارس روور،موسوی،اصفهان اشاره کرد. بهفام کالا بیش از یک دهه هست که در تلاش هست تا محصولات ساختمانی و هنری را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار مشتریان و هنرمندان عزیز قرار دهد تا در این راه با شما همگام عزیزان همگام باشد.

قلمو

قلمو ابزاری است نام آشنا برای تمامی عموم مردم جامعه، زیرا از زمان کودکی اکثر ما با قلمو برای رنگ آمیزی نقاشی های مثل آبرنگ و … کار کرده ایم و کم و بیش با این ابزار آشنا هستیم.

قلمو از زمان قدیم کاربرد های متفاوتی داشته است، کاربرد اصلی و قدیمی این محصول برای رنگ آمیزی دیوار ها و سطوح مختلف بوده است و به مرور زمان برای مسائل دیگری  از جمله کار های هنری و آشپزی و شرینی پزی و حتی نظافت استفاده شده است

ابزار های مورد نیاز برای نقاشی ساختمان قلمو
خرید انواع قلمو

قلمو ها با توجه به نحوه و کاربرد بخصوص خود به مدل ها و شکل های متفاوتی و در سایز های مختلف در طول زمان ساخته شده اند که اگر به طور خلاصه بخواهیم به آن اشاره کنیم میتوان به قلمو های روغنی، پلاستیک (مقلاویز) و … اشاره کرد.

با گذر زمان ، پیشرفت زیادی در زمینه های هنری  و رنگ آمیزی به وجود آمد و شاهد پیدایش تکنیک های بسیار زیادی در زمینه هنر بودیم از این رو صنعت ساخت قلمو هم با همین سرعت پیشرفت کرد تا بتواند جوابگو نیاز هنرمندان عزیز در تمامی تکنیک ها باشد.

بهفام کالا بیش از یک دهه هست که سعی دارد انواع قلمو ها را با بهترین کیفیت در اختیار هنرمندان عزیز قرار بده تا به نوعی بتوانیم در این راه با هنرمندان عزیز هم قدم باشیم.

انواع قلمو

اولین نوع قلمو که میخواهیم به معرفی آن بپردازیم قلمو های روغنی(همه کاره) ساختمانی میباشد که بیشترین استفاده رو برای نقاشان ساختمان و افرادی که میخواهند منزل یا محل کارشان را رنگ کنند دارد. این قلمو ها در 7 سایز به بازار عرضه شده اند که میتوانید در وبسایت بهفام کالا مشاهده کنید.

قیمت بهترین قلمو
قیمت بهترین قلمو

موی این مدل قلمو ها ترکیبی از موی مصنوعی و طبیعی هست که از نظر قیمتی و کیفیتی برای انواع رنگ مناسب باشند. نکته ای که در مورد  انتخاب سایز این قلمو ها هست این است که کاملا وابسته به سطح مورد نظر شما میباشد به این صورت که اگر سطح کارتون کوچک هست یا برای گوشه کار نیاز به قلمو دارید از سایز های کوچک و اگر برای سطوح بزرگ تری نیاز دارید طبیعتا سایز های بزرگ رو باید تهیه بفرمایید.

نوع بعدی از قلم های  ساختمانی قلمو های پلاستیک (مقلاویز) یا به اصطلاح بعضی از نقاشان مات زن میباشد که عموما برای رنگ پلاستیک استفاده میشود و مو های مصنوعی دارد. این قلم ها هم معمولا در  سه یا چهار سایز تولید میشوند که با توج

 قلمو های پلاستیک
قلمو های پلاستیک

نکاتی مهم در مورد قلمو ها

  • انتخاب سایز قلمو یکی از مهمترین بخش های کار یک هنرمند هست، اینکه شما بدانید چه سایزی رو نیاز دارید بسیار به بهتر شدن اثر نهاییتون کمک میکند. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگیم برای سطوح صاف و مسطح هر چه سطح کارتون بزرگ تر باشه بهتر است از قلمو ها سایز بزرگ استفاده کنید و هر چه سطح کارتون کمتر باشه بهتر است که از قلمو های سایز کوچکتر استفاده کنید.
  • همیشه بعد از کارتون قلموتون رو تمیز کنید. بلافاصله بعد از عمل رنگ آمیزیتون و قبل از خشک شدن رنگ روی قلمو حتما باید آن را تمیز کنید تا بتونید بار ها از قلمو استفاده کنید. برای تمیز کردن قلمویی که به رنگ روغن آغشته شده باید با استفاده از تینر روغنی یا وایت اسپریت یا ژل شست و شو قلمو و یا موارد مخصوص این کار  قلمو تون رو بشورید و زمانی که با رنگ ها از روی موی قلمو رفت مجدد آن را با آب و صابون شست و شو کنید و بذارید خشک بشه که بتوانید بار دیگه هم از آن استفاده کنید.
  • اگر هم قلموتون آغشته به رنگ اکریلیک هست فقط کافی هست که بعد از رنگ آمیزی قلمو رو با آب و صابون شستو شو نمایید و اجازه بدید خشک بشه که دفعه بعد هم بتونید از آن استفاده کنید.
  • برای وارنیش زدن یا چسب زدن بهتر است از قلمو های ارزون قیمت تر و به اصطلاح چینی استفاده کنید زیرا وارنیش ها و یا چسب آسیب جدی به موی قلمو میزنه و بهتر است که از قلمو های با کیفیت و گرون قیمت استفاده نشود.

برند های معتبر قلمو

در زمینه قلمو های روغنی (همه کاره) ساختمانی میتوانیم به برند های خرم، آریا، بست، وندا، ماکو، استارگیل اشاره کرد که جزو بهترین تولید کننده در این زمینه هستند.

همینطور در زمینه قلمو های مقلاویز هم میتوان به برند های پنگوئن، استارگیل و ماکو اشاره کرد که بهترین کیفیت رو در بین برند های دیگر دارند.

ما در بهفام کلا تلاشمون بر این هست که بهترین برند ها و محصولات رو با بهترین قیمت برای شما عزیزان که سالیانه سال هست همراه ما هستید فراهم کنید تا بتوانیم در این راه ارزشمند کنار شما عزیزان باشیم.

غلطک

غلطک ها ابزاری هستند نام آشنا در امور نقاشی ساختمان که میخواهیم در مورد آن ها صحبت کنیم.

غلطک ها از زمان پیدایششون بسیار مورد استقبال مردم، نقاشان و هنرمندان قرار گرفتند زیرا بعد از آمدن این محصول کار نقاشی بسیار سرعت بالاتری پیدا کرد و همینطور خیلی راحت تر از دیگر وسایل نقاشی بود و حتی مردمی که مبتدی بودند در این امر با این وسیله به راحتی منزل خود را نقاشی میکردند. غلطک ها یا رولر ها به مرور زمان پیشرفت هایی هم داشتند و در مدل های متفاوت و اندازه های متفاوت به بازار عرضه شدند.

غلطک ها بعد از پیدایش در 5 سایز تولید و به بازار عرضه شدند.

غلطک های کوچکتر برای جا های کوچکتر و محیطی که غلطک های بزرگتر کمتر به آن میرسید مورد استفاده قرار میگرفتند همانند چهار چوب های در و قاب های پنجره و سطوح متفاوت باریک تر و غلطک های بزرگتر برای سطوح بزرگتر مورد استفاده قرار میگرفتند مانند دیوار های بزرگ و وسیع که به واسطه استفاده غلطک های بزرگ کار راحت تر و سریع تر انجام میشد.

غلطک ها در مدل های متفاوتی هم تولید میشدند که به توضیح آن میپردازیم.

غلطک ها الیافی در 3 نوع وارد بازار شدند

  • پرز کوتاه (انگشتی): این غلطک ها عموما پرز های کوتاهی دارند و برای رنگ های روغنی مناسب هستند.این غلطک ها رنگ کمتری رو در خودشون جای میدهند و عمل رنگ آمیزی با آن ها بهتر و راحت تر است.
  • پرز متوسط (نیمه قطور یا همه کاره): این غلطک ها عموما برای هر دسته رنگی مناسب است و نسبت به نوع پرز کوتاه رنگ بیشتری رو در خود جای میدهد و برای فضا هایی مانند سقف مناسب است زیرا با هر حرکت محیط قابل توجه ای رو در بر میگیرد و رنگ آمیزی سرعت بیشتری پیدا میکند.
  • پرز بلند: این نوع غلطک ها دارای الیاف و پرز های بلند تری نسبت به دو مدل قبل دارند و بیشتر برای رنگ های اکریلیک و پلاستیک مناسب هستند. برای دیوار هایی که سطوح خیلی صافی ندارند مناسب هست زیرا رنگ زیادی رو در خود در بر میگیرد و فضای بیشتری رو پوشش میدهد و حتی اگر سطحی دارای ناصافی و پستی بلندی اندکی دارد رو در بر میگیرد.

بحث بعدی در انتخاب غلطک ها الیاف بکار رفته در این محصول میباشد که به دو نوع طبیعی و با کیفیت و مصنوعی و بی کیفیت تر دسته بندی میشوند.

عموما غلطک ها از ترکیب این دو الیاف با درصد های ترکیب متفاوت ساخته میشوند. به این دلیل که اگر فقط از الیاف طبیعی استفاده شود قیمت این محصول بسیار بالا میرود و بلعکس اگر از الیاف مصنوعی فقط در آن به کار برود بسیار بی کیفیت میشود و حتی ممکن هست رنگ آمیزی شما رو خراب کند. به این دلیل که اگر جنس الیاف خوب نباشد در حین رنگ امیزی با رنگ ترکیب شده و روی سطحتون میچسبد و سطح کارتون رو خراب میکنند.

غلطک ها در انواعی دیگر نیز تولید میشوند که جنس آن ها از اسفنج و ابر میباشد.

این نوع غلطک های بیشتر برای کارهای پتینه کاری و هنری و دکوراتیو استفاده میشوند و همینطور جدیدا برای رنگ آمیزی چوب و وسایل خونه قابل استفاده هستند و استفاده از آن ها نیز در حال بیشتر شدن  و پیشرفت میباشد. این غلطک ها هم در سایز های متفاوت و مدل های متفاوت در حال تولید هستند که هنرمند با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه و استفاده میکنند.

نوع دیگر از این محصول غلطک های طرحدار و چرمی میباشند که با نحوه ساخت خودشون طرح های متفاوتی  رو دیوار و یا سطح مورد نظر بوجود میاورند.

این روز ها استفاده از غلطک های طرحدار و چرمی و همینطور ابری و اسفنجی بسیار زیاد و پر طرفدار شده است.

بعد از تمامی تعریف ها و حسن های غلطک ها در امر نقاشی باید از مشکلات آن ها هم بگیم. از مشکلاتی که غلطک ها دارند این است که از آن ها در سطوح نا هموار مانند چهارچوب ها، گچبری ها، گوشه ها و … نمیشه استفاده کرد و از همین رو هست که قلمو ها هنوز به مانند قدیم در بازار پرطرفدار هستند و غلطک ها نتوانسته اند به صورت کامل جای آن ها را بگیرند.

نکته ای که در آخر میبایست به آن پرداخت نگهداری از غلطک ها هست.

بعد از عمل رنگ آمیزی حتما باید غلطکتان رو تمیز کنید اگر اینکار را نکنید رنگ در آن خشک میشود و دیگر قابل استفاده نیست و باید مجددا غلطک جدیدی رو تهیه کنید.

ولی اگر درست بعد از انجام کار این کار را انجام دهید میتوانید از غلطکتان بارها استفاده کنید. اگر از رنگ روغنی استفاده میکنید بعد از انجام کار غلطکتان را با تینر روغنی بشویید و زمانی که رنگی در آن نماند یکبار دیگر با آب و صابون آن را بشویید و اجازه دهید خشک شود تا برای دفعه بعد سالم بماند.

و اگر رنگتان پلاستیک یا اکریلیک هست غلطک را با آب و صابون بشویید به صورتی که رنگی در آن نماند که خشک شود و بعد آن را خشک کنید و نگهداری کنید که دیگر دفعه بعد به غلطک نیازی نداشته باشید. نکته: در بین زمان رنگ آمیزی ما بین دسته اول و دوم رنگ آمیزی غلطک را در سینی غلطک خود در رنگ بگذارید و روی آن را با کیسه یا هر وسیله دیگری بپوشانید تا هوا باعث خشک شدن رنگ داخل الیاف ها نشود زیرا بعد از آن دیگر قابل استفاده نیست و مجدد باید تهیه کنید.

دسته غلطک

برای سطوحی مثل سقف و یا دیوار هایی که ارتفاع بلندی دارند نیاز نیست که هی از نردبان یا پله ها بالا و پایین بروید فقط کافیست دسته غلطک تهیه کنید و به راحتی کارتون رو ادامه دهید. دسته غلطک ها در سایر های متفاوت و جنس های متفاوتی به بازار عرضه میشوند که ارتفاع آن ها از 1.5 متر شروع میشه و تا 5 متری ادامه دارد. ولی پر مصرف ترین سایز دسته غلطک ها 2 متری میباشد که بهترین عملکرد هم نسبت به سایز های بزرگ تر و بلند تر دارد.

در مورد جنس این محصول هم به دو نوع آهنی و آلمینیومی تقسیم میشود که تفاوت این دو محصول در وزن آن ها هست و بهتر است از نظر ما از جنس آلمینیوم استفاده کنید تا سبک تر باشد و در زمان رنگ آمیزی آسیبی به گردن و کتف شما نرسد.

سینی غلطک

سینی غلطک ابزاری است پلاستیکی و ارزان قیمت ولی لازم برای امر رنگ آمیزی ساختمان. این سینی ها در 3 سایز کوچک، متوسط و بزرگ به بازار عرضه شده اند که سینی ها کوچک مناسب سایز های 5 سانت و 10 سانت هستند. سینی های متوسط مناسب سایز 5 سانت و 10 سانت و 15 سانت هستند و سینی های بزرگ تا سایز 25 سانت هم گنجایش دارند.

عموما برای رنگ آمیزی رنگی که از قبل آماده کردید رو داخل سینی میریزید و غلطک را داخل آن میکنید و روی سطح شیب دار پشته سینی سه بار به صورت رفت و برگشت میکشید تا به اصطلاح زهر غلطک یا قلموتون رو بگیرید تا رنگ روی دیوار شره و چکه نکنه و بتونید خیلی صاف و راحت رنگ آمیزی رو انجام بدید.

وسایل اصلی مورد نیاز رنگ آمیزی همین موارد بالایی هست که خدمتتون عرض کردیم ولی به طور کلی برای کسانی که این حرفه را به عنوان شغل میخوان در نظر بگیرید وسایل حرفه ای تری هم هست از جمله سمباده زن برقی که در مدل های متفاوتی به بازار عرضه شده است و کار رو بسیار راحت تر و  سریع تر انجام میدهد. از وسایل حرفه ای دیگر میتوان به دستگاه های ایرلس اشاره کرد که رنگ رو با سری های مخصوص و بسیار سریع تر روی سطح به صورت یکدست و صاف پخش میکنه

تمامی این وسایل برای راحتی امر نقاشی وجود دارند ولی برای کسانی که نهایتا سالی یکبار میخواهند رنگ آمیزی کنند منزلشون رو کاربردی ندارند. تمامی وسایل معرفی شده در متن بالا رو میتوانید از وبسایت بهفام کالا تهیه فرمایید و برای گرفتن مشاوره و هر سوالی میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *