حلال رنگ روغن نقاشی روی بوم

حلال رنگ روغن نقاشی روی بوم

حلال‌های مختلفی برای رنگ روغن نقاشی روی بوم وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب حلال مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع رنگ، تکنیک نقاشی، سرعت خشک شدن مورد نظر و سلیقه شخصی هنرمند بستگی دارد.

نقاشی با رنگ روغن روی بوم یکی از بالاترین لذت های نقاشان حرفه ای و حتی مبتدی می‌باشد. زیرا در تمامی دوران تاریخ هنرمندان بسیاری بوده اند که با رنگ روغنی آثار بی نظیری رو از خود به جای گذاشتند و رفته رفته با به وجود آمدن هر یک اثر ماندگار و جاودان گویی به اعتبار نقاشی با رنگ روغن اضافه می‌شود. انتخاب حلال مناسب برای رنگ روغن نقاشی روی بوم مناسب بسیار مهم است.

خارج از نگاه به گذشته درخشان این نوع نقاشی و رنگ میتوان به نظر خیلی از صاحب نظران نقاشی در سطح جهان اشاره کرد که بی تردید نقاشی با رنگ روغن رو به عنوان بهترین هنر نقاشی روم بوم معرفی می‌نمایند. خب میخوایم بریم سراغ یکی از مبحث های مهم و مرتبط به رنگ های روغنی که این روزها دغدغه خیلی از هنرمند های ما هست.

امروز میخوایم در این مقاله در مورد حلال های رنگ روغنی بر روی بوم صحبت کنیم و به معرفی آن ها بپردازیم و در نهایت پیشنهاد و نظر خودمون که متشکل از نظریات تعداد زیادی از اساتید مشغول در این زمینه هست رو به شما بگوییم. حلال های بسیار زیادی در مورد رنگ های روغن هنری به بازار عرضه شده اند و جلوتر میخوایم تک به تک آن هارا به شما معرفی نمیاییم.

حلال رنگ روغن نقاشی روی بوم

انواع حلال رنگ روغن نقاشی روی بوم

حلال‌های رنگ روغن به موادی گفته می‌شوند که برای رقیق کردن رنگ، تمیز کردن قلم‌موها و ابزار نقاشی و همچنین پاک کردن لکه‌های رنگ از روی سطوح مختلف به کار می‌روند. حلال‌های مختلفی برای رنگ روغن وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب حلال مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع رنگ، تکنیک نقاشی، سرعت خشک شدن مورد نظر و سلیقه شخصی هنرمند بستگی دارد.

حلال روغن بزرک خالص

روغن بزرک یا همان روغن کتان، مایعی است بی رنگ متمایل به زرد که از دانه های رسیده ی گیاه کتان گرفته میشود و این روغن استفاده های متعددی دارد از جمله خوراکی و درمانی و … که اینجا میخواهیم از کاربرد عالی آن برای رنگ های روغنی به شما بگوییم.

روغن بزرک رو میتوان به عنوان حلالی مطمئن و کارآمد در کنار رنگ روغنی استفاده کرد. از خاصیت ها و مزایای این روغن بعد از ترکیب با رنگ روغنی میتوان به شفافیت و درخشندگی بالای آن اشاره کرد. همچنین از دیگر خوبی های این روغن زمان خشک شدن آن هست که به آرامی و آهستگی شروع به خشک شدن میکند و این اطمینان خاطر رو به نقاش میدهد که به راحتی روی طرح خودش کار کند بدون آنکنه ترسی از خشک شدن زود هنگام رنگ داشته باشد.

روغن بزرک در عین خوبی های خودش یک سری ایراداتی هم دارد و آن واکنش سریع با هوا میباشد. اگر روغن رو در ظرف در بسته نگه ندارید و در مجاورت هوا باشد خیلی زود به حالت جامد در میآید و غیر قابل استفاده میشود. البته خیلی از هنرمندان از این خاصیت روغن بزرک هم به نفع خودشون استفاده میکنند. در تکنیک های ایمپاستو که لغتی ایتالیایی میباشد. یا همان نقاشی هایی که حالت برجسته دارند استفاده میشود و به کمک این روغن میتوانید لایه های ضخیم رنگ و روغن بزرک زیاد استفاده کنید تا به آن حجمی که مد نظر دارید برسید.

از دیگر مزیت های روغن بزرک این میباشد که بعد از خشک شدن یک لایه محافظ بر روی رنگ ایجاد میکند تا نقاشی و رنگ از گرد و غبار و آلودگی دور بماند. دقت کنید روغن بزرک در انواع متفاوتی به بازار عرضه میشود که در بعضی از این موارد افزودنی های متفاوتی ممکن است با آن اضافه کرده باشند که برای اثر هنری شما مناسب نباشند. ترجیحا سعی کنید روغن بزرک خالص رو تهیه نمیایید و استفاده کنید.

روغن بزرک کارایی های بسیار دیگری هم دارد مثل استفاده برای زیر کار در چوب های طبیعی و موارد مشابه بسیار که سعی میکنیم در مقالات دیگر به طور اختصاصی در مورد این روغن جذاب صحبت کنیم.

تینر روغنی

تینر های روغنی مایعی بی رنگ متمایل به زرد میباشد که تا حدودی میتوان آن را از مشتقات نفت دانست. تینر روغنی مایعی پرکاربرد و کم قیمت و البته موثر برای رقیق کردن رنگ های روغنی میباشد که هم در رنگ های روغنی هنری قابل استفاده میباشد و هم در رنگ های روغنی ساختمانی.

این مایع اشتعال زا میباشد و از مشتقات نفتی تشکیل شده بنابراین نه بوی مناسبی داره و نه برای برخورد با پوست بی خطر هست پس در زمان استفاده از آن تمامی نکات ایمنی رو رعایت فرمایید. و ترجیحا از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهشون دارید. از دیگر کاربرد های تینر ها تمیز کردن قلمو ها و جا هایی که رنگ روغنی ساختمان ریخته است میباشد.

روغن تربانتین

تربانتین روغنی است که از صمغ درخت پسته کوهی و یا اکثرا از صمغ درختان کاج میباشند. این روغن هم بمانند روغن بزرک خاصیت های درمانی بسیاری دارد و اما میخواهیم در مورد ترکیب آن با رنگ روغن اشاره کنیم.

رنگ های روغنی هنری همانطور که میدانید عموما وقتی از تیوپ خارج میشوند حالت خمیری دارند و برای برخی از سبک ها استفاده از آن ها مشکل هست. با ترکیب کردن روغن تربانتین رنگ ها روان میشوند و براقیت و جلای خیلی خوبی پیدا میکنند که کار را برای اجرا بسیار راحت میکند.

زمان خشکایی روغن تربانتین برعکس روغن بزرک کم میباشد و برای نقاشی هایی که لایه به لایه کار میشوند ارزش بیشتری دارند زیرا به روند نقاشی سرعت میبخشد. تربانتین همانند بزرک گیاهی و طبیعی میباشد و مثل مواردی که از مشتقات نفتی میباشند سمی و خطرناک نیستند و برای استفاده نسبت به موارد دیگر راحت تر هستند.

خیلی از هنرمندان ترکیباتی دست ساز به عنوان حلال درست میکنند که برای رنگشان بهتر باشد به عنوان مثال روغن بزرک رو با روغن تربانتین با درصد اختلاط معین ترکیب میکنند و با رنگ روغنی ترکیب میکنند تا بهترین اثر رو روی کارشان داشته باشد.

اسکاتیو

یکی از خشک کن های رنگ روغن هنری اسکاتیو میباشد که توسط برند های متفاوتی به بازار عرضه شده است. اسکاتیو ها نسبت به موارد بالا که معرفی کردیم خشک کن های سریع تری هستند و در زمان کوتاه تری رنگ رو به صورت کامل خشک میکنند و برای تکنیک هایی که نیاز به زمان کافی دارند مناسب نیست.

میزان استفاده از این مایع در رنگ بسیار مهم است زیرا رعایت نکردن این نکته باعث چین خوردگی رنگ میشود.

خشک کن رنگ

حلال های و خشک کن های بسیار دیگری هم به بازار عرضه شده اند که البته هیچکدام هنوز نتوانستند جایگاه حلال هایی که در بالاتر معرفی کنیم رو بگیرند ولی به خاطر اینکه با آن ها اشنا باشید از آن ها نام میبریم.

رقیق کردن رنگ‌روغن نقاشی

مدیوم رنگ روغن

مایعی است که توسط شرکت ها عرضه کننده ساخته میشود و تقریبا میتوان گفت فرمول ثابت و یکدستی ندارد و هر تولید کننده ای با فرمول خوب به پیش میرود ولی به طور کلی اگر بخوایم معرفی کنیم مدیوم های شرکت وستا جزو مدیوم های پرکاربرد و پرطرفدار در سطح بازار میباشد.

وایت اسپریت

مایعی است که بی رنگ که هم به عنوان رقیق کننده رنگ روغن از آن استفاده میشود و هم به عنوان تمیز کننده و مایع شست شوی قلمو و دست.

درایر یا خشک کن

مایعی بنفش رنگ هست که برای افزایش سرعت خشک شدن رنگ روغن از ان استفاده میشود. در میزان استفاده از این محلول دقت نمیایید تا اثر نهایی به مشکل بر نخورد.

مدیوم لیکوئین

این مدیوم باعث براقیت و روان تر شدن رنگ روغن میشود و همچنین سرعت خشک شدن رنگ روغن را تا 2 برابر افزایش میدهد

نکاتی برای انتخاب حلال مناسب:

  • نوع رنگ: برخی از رنگ‌های روغن با حلال‌های خاصی بهتر سازگار هستند. به عنوان مثال، رنگ‌های آلکیدی با تینر بهتر رقیق می‌شوند.
  • تکنیک نقاشی: اگر از تکنیک‌های نقاشی که نیاز به خشک شدن سریع رنگ دارند استفاده می‌کنید، بهتر است از حلال‌های سریع‌العمل مانند تینر استفاده کنید.
  • سرعت خشک شدن: سرعت خشک شدن حلال را با توجه به تکنیک نقاشی و سلیقه شخصی خود انتخاب کنید.
  • سلامتی: برخی از حلال‌ها مانند تینر می‌توانند مضر باشند. اگر به بوی تند حساس هستید یا از مشکلات تنفسی رنج می‌برید، از حلال‌های با بوی ملایم‌تر مانند روغن بزرک استفاده کنید.

نکاتی برای استفاده از حلال:

  • همیشه در فضای باز یا در محلی با تهویه مناسب از حلال استفاده کنید.
  • از دستکش و ماسک استفاده کنید تا از تماس حلال با پوست و تنفس بخارات آن جلوگیری کنید.
  • حلال را در ظروف دربسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

پیشنهاد بهفام کالا

پیشنهاد ما برای انتخاب حلال مناسب برای رنگ روغن نقاشی در وحله اول استفاده از روغن های طبیعی میباشد همانند روغن بزرک و تربانتین و یا ترکیب این دو روغن. و در وحله دوم استفاده از مدیوم های شرکت های معتبر همانند وینزور، وستا، پرشین و … امیدواریم که از این مطالب استفاده کرده باشید و برای بهبود عملکردتون موثر واقع شده باشد.تمامی محصولات مرتبط با نقاشی روی بوم رو میتوانید از وبسایت بهفام کالا تهیه فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *