خرید رنگ چوب

نکات خرید انواع رنگ مخصوص چوب

رنگ آمیزی چوب و وسایل چوبی همیشه یکی از دغدغه های اصلی رنگ کاران و حتی مردم عادی که تخصصی در رنگ آمیزی ندارند بوده و خواهد بود.

همانطور که میدانید چوب و وسایل چوبی یکی از اجزای لاینفک زندگی ما میباشد.

این روز ها در دکوراسیون خانه ها، اداره ها، فروشگاه ها و … از چوب برای جذابیت و گرم تر کردن محیط استفاده میکنند. همجنین اکثر مبلمان ها به جز مبلمان های اداری که عموما فلزی هستند از چوب تهیه شده اند که نوع چوب و اصالت چوب استفاده شده در آن ها قیمت ان ها را تعیین میکند.

پس همانطور که دیدید و صد در صد میدانید چوب یکی از عناصر اصلی زندگی ما میباشد.

چوب خام در نوع خود زیبایی های بسیاری دارد ولی ممکن است ماندگاری و طول عمر بالایی نداشته باشد و در طول گذر زمان توسط رطوبت و گرد و غبار آسیب های جدی ببیند و دیگر جذابیت ظاهری خود را نداشته باشد. یا حتی ممکن است مورد حمله حشراتی مثل موریانه قرار بگیرد و به مرور زمان نابود شود.

در صنعت چوب و مبلمان رنگ آمیزی نه تنها برای زیبا تر کردن و جلوه دادن آن ها استفاده میشود بلکه هدف اصلی افزایش طول عمر این محصولات میباشد.

امروز در این مقاله میخواهیم روش های رنگ آمیزی چوب رو از ابتدا با شما در میون بذاریم و در هر مرحله تمام متریال و نوع های متفاوت رنگ  و ابزاری که میتوانید استفاده کنید رو به شما معرفی کنیم تا با تمام متریالی که برای رنگ آمیزی چوب استفاده میشود آشنا شوید و به صلاحدید خودتون تهیه نمایید و استفاده کنید.

مرحله اول رنگ آمیزی چوب

همیشه این رو بدانید که در اولین مراحل رنگ آمیزی هر سطحی ( چوب،دیوار، فلز و …) زیر سازی کار باید انجام بگیرد.

در ابتدا ما در مورد چوب خام توضیح میدیم براتون که کار را از ابتدا پیش ببریم.

چوب خام شما باید در ابتدا به صورت کامل یکدست و صاف باشد. برای اینکار میتوانید از سمباده های متفاوت تحت عنوان سمباده پشت پارچه ای که عموما به صورت رولی میباشد استفاده کنید و یا سمباده های پوست آب و یا برگی و یا از دستگاه سمباده برقی استفاده کنید.

ابتدا به خوبی سطح چوب رو سمباده کشی کنید تا سطح کار یکدست و صاف شود. اگر چوب شما فرورفتگی و یا زدگی و خوردگی داشت که به وضوح دیده میشد حتما باید آن را بتونه کنید.

سوال خیلی از شما عزیزان این هست که بتونه رو چطوری درست کنیم و یا چه بتونه ای تهیه کنیم؟

اگر اهل درست کردن بتونه هستید خودتون و براتون کاری نداره باید بهتون بگم که چند مدل بتونه میتونید درست کنید .

فقط یه نکته بسیار مهم قبل از ساختش بهتون بگم که شما حتما باید بتونه ای که میسازید رو به صورت همرنگی در بیارید.یعنی چی ؟ بتونه همرنگی به این معناست که اگر چوب شما قهوه ای رنگ هست باید سعی کنید رنگ بتونه ای که درست میکنید حتما نزدیک به قهوه ای باشد و گرنه در مراحل بعدی رنگ امیزی مخصوصا رنگ آمیزی با جوهر به مشکل بزرگی میخورید.

اولین مدلش بتونه با پور مل هست.شما میتوانید پودر مل رو با روغن الیف مخصوص بتونه و مقدار کمی اب  ترکیب کنید  تا خمیر مورد نظرتون به دست بیاد. برای همرنگ کردن بتونه میتونید از پودر های معدنی استفاده کنید مثل اخرا، امرا، گلماش و …. تا بتونه شما همرنگ با رنگ چوبتون در بیاد.

نوع دیگر از بتونه ای که میتوانید درست کنید ترکیب خاک اره با چسب چوب میباشد که باز هم با استفاده از پودر ها میتوانید همرنگ کنید با سطح چوبتون.

راه دیگری که دارید استفاده از بتونه های آماده هستش که ترجیحا از بتونه مخصوص چوب یا همان بتونه فوری استفاده کنید که هم زود خشک شود و سازگاری بیشتری با چوب داشته باشد.

البته بتونه مخصوص چوب هم سفید رنگ هست و باید حتما با استفاده از پودر و یا نهایتا جوهر ها آن را همرنگ کنید .

شما از بتونه های آماده و معمولی ساختمان هم میتونید استفاده کنید ولی با توجه به تجربه ما این بتونه ها کیفیت لازم رو برای استفاده روی چوب ندارند.و پیشنهاد ما یکی از روش های بالا میباشد.

بعد از انجام بتونه باید اجازه بدید به صورت کامل خشک شود و بعد از آن دوباره باید مرحله سمباده کشی رو انجام بدید تا سطح بتونه ای که کردید با ما بقی سطح چوب یکدست و صاف باشد تا بعد از رنگ آمیزی شاهد پستی و بلندی روی چوبتون نباشید.

نکته:هر مرحله ای که جلوتر میریم و صحبت از سمباده کشی میشه میتونید نوع سمبادتون رو چند شماره نرم تر کنید.یعنی اگر مرحله اول سمباده شما 120 بود بهتر است  در این مرحله از 220 استفاده کنید.

خب مرحله بعدی استفاده از زیر کار ها هستنش که با استفاده از آن ها چوب شما در اصطلاح سیر میشود و در مرحله رنگ آمیزی رنگ کمتری استفاده میکنید.

زیر کار ها و در اصطلاح پرایمر های بسیاری برای این کار وجود دارد که الان قصد دارم انواع آن را معرفی کنم.

این موضوع رو هم بگم که اکثر کسانی که این آموزش ها را به شما میدهند و یا مطالبی منتشر میکنند از دید یک رنگ کار چوب به قضیه نگاه میکنند ولی ما اینجا در بهفام کالا از دیدگاه های متفاوتی از جمله دیدگاه هنری که در اصل پتینه کار ها انجام میدهند و همچنین رنگ کار های مخصوص چوب به این موضوع میپردازیم تا شما با تمام روش ها در زمینه رنگ آمیزی چوب آشنا شید.

انواع جوهر رنگ چوب در فروشگاه بهفام کالا
انواع جوهر رنگ چوب در فروشگاه بهفام کالا

شاپان

شاپان ها یکی از زیر کار های بسیاری قدیمی و البته پر کاربرد میباشد. شاپان در اصل مایعی است غلیظ که در اصل همان قیر رقیق شده و آماده میباشد.

شاپان در دو رنگ مشکی و قهوه ای به بازار عرضه شده است. حلال این محصول بنزین و یا تینر روغنی میباشد.

شاپان رو هر چه رقیق تر کنید کمرنگ تر میشود و هر چه غلیظ تر بزنید رنگ بیشتری روی سطح از خود بجای میگذارد.

اگر میخواهید به واسطه شاپان سطح چوب را رنگ کنید میتوانید با اضافه کردن کمی رنگ مشکی روغنی به شاپان قهوه ای یک رنگ ونگه و یا قهوه ای تیره برای سطح چوبتون درست کنید. و با این کار دیگر حتی نیازی به رنگ امیزی با متریال دیگه هم نخواهید داشت ولی حتما باید مراحل بعدی رو انجام بدید که جلو تر میگیم خدمتتون.

نکته: خیلی از نقاشان از تینر فوری برای رقیق کردن شاپان استفاده میکنند. از نظر تئوری این موضوع هیچ مشکلی ندارد ولی اگر قصد دارید شاپان رو پرداخت کنید و یا تکنیک هایی رو با شاپان اجرا کنید ( به عنوان مثال کار با وودگرینر) بهتر است با تینر روغنی شاپان خودتون رو رقیق کنید تا زمان کافی داشته باشید برای اجرای تکنیک ها زیرا تینر فوری بسیار روند خشکایی شاپان رو بالا میبرد.

نکته: عزیزانی که در زمینه پتینه اجسام کار میکنند و سطح کارشان کوچک هست عموما از شاپان های هنری که در سایز های کوچک به بازار عرضه میشوند استفاده میکنند. قابل ذکر میباشد که در حال حاضر شاپان های هنری سایز کوچک ساخت ایران هیچ تفاوتی با سایز بزرگ آن ندارند و صرفا فقط رقیق تر میباشند.اما شاپان های برند های ترکیه ای که در ایران وجود دارد تفاوت دیگری نیز دارند و این تفاوت در روند تصفیه بیشتر آن ها میباشد. به همین علت هست که بسیار شناخته تر هستند در بازار هنری ایران.

سیلر

سیلر ها نوعی دیگر از زیر کارهای صنعتی حساب میشوند که البته بسیار کاربردی تر و پر استفاده تر هستند از انواع دیگر زیر ساز های چوب.

سیلر هایی که در بازار استفاده میشوند به نام سیلر سلولوزی معروف هستند.البته نوع دیگری از سیلر هم داریم که جلوتر به معرفی آن میپردازیم.

سیلر مایعی است غلیظ و بیرنگ که رنگ آن در برخی مدل ها به عسلی هم نزدیک هست.سیلر را در صنعت چوب و مبلمان برای زیر سازی چوب های خام استفاده میکنند.

سیلر ها تمام منافذ باز چوب را پر میکند و باعث میشود در هنگام رنگ آمیزی با رنگ اصلی رنگ بسیار کمی روی سطح کار استفاده شود .

سیلر ها حتی منافذی که با چشم هم دیده نمیشوند رو پر میکند و روند رنگ آمیزی رو راحت تر میکنند.خیلی از کسانی که از شاپان استفاده میکنند برای محکم کاری بعد از شاپان از سیلر هم استفاده میکنند.

حلال این سیلر ها تینر فوری میباشد.اگر تینر فوری شما از برند های خوب تهیه شده باشد مدل 10 هزار برای رقیق کردن آن کفایت میکند و اگر از برند های ضعیف تر و معمولی تر تهیه کرده باشید از مدل 20 هزار آن ها استفاده کنید.

راه های زیادی برای اعمال کردن سیلر روی سطح چوب وجود دارد مثل زدن آن با پنبه و تنظیف و یا قلمو و حتی غلطک ها.ولی معروف ترین روشی که اکثر حرفه ای ها استفاده میکنند پاشیدن آن به واسطه پیستوله ها میباشد.

زیرا با پیستوله شما در کمترین زمان تمام بخش های چوب را پوشش دادید و امکان اینکه قسمتی را جا بگذارید بسیار کم است.

انواع رنگ های چوب در بهفام کالا
انواع رنگ های چوب در بهفام کالا

سیلر در کار های هنری و پتینه کاری استفاده های دیگری نیز دارد.

احتمالا خیلی شنیدید که همیشه دو اسم  سیلر و کیلر رو کنار هم میاورند.ولی این دو محصول تفاوت های زیادی دارند که فقط یک بخش کوچکش رو اینجا میگیم و ما بقی ویژگی های کیلر را در بخش مخصوص به خودش بهتون میگیم.

سیلر ها همانطور که بالاتر گفتیم برای زیر سازی استفاده میشوند و نسبت به کیلر ماهیت مات تری دارند. خیلی از هنرمندان و پتینه کاران که میخواهند به وسیله پودر ها رنگ مورد نظرشون رو بدست بیارند آن را با کیلر ها ترکیب میکردند که باعث براقیت زیاد رنگ میشد.ولی با ترکیب پودر ها با سیلر کمی از میزان این براقیت کم میشد و برای خیلی از هنرمندان و پتینه کاران به گزینه مناسب تری تبدیل میشد.

در صنعت نوعی دیگر از سیلر ها هم هستند که با اسم سیلر پلی یورتان معروف هستند. این سیلر ها دوجزئی هستند و دیگه خبری از رزین نیتروسلولز در آن ها نیست.

این سیلر ها ای رزین پلی یورتان که یکی از رزین های صنعتی و قوی بازار به حساب میآد که عموما به همراه یک هاردنر یا همان خشک کن به فروش میرسد.

این سیلر ها درصد جامدیت بالاتری دارند و به همین علت پوشش دهی سریعتری روی سطح به وجود میآورند. و همچنین چسبندگی آن ها به سطوح بسیار بیشتر از سیلر های نیتروسلولز میباشد.

و از دیگر مزیت هایی که دارند مقاومت بسیار بالای نسب به رطوبت و آب میباشد.

خرید رنگ چوب
خرید رنگ چوب

روغن الیف نفتی زیر کار

همانطور که از نامش پیداست روغن الیف نوعی پوشش زیرین قهوه ای رنگ بر پایه نفت میباشد که عموما بیشترین مصرف آن روی گچ و برای زیره رنگ روغنی میباشد تا سطح گچ را به خوبی و کامل سیر و منافذ را پر کند و بعد رنگ روغنی روی آن اجرا شود.

اما از این روغن ها در سطوح دیگری هم استفاده میشود و همانطور که حدس میزنید چون اسمش داخل این مقاله هست پس برای چوب ها هم استفاده دارد.

البته من دو مورد بالا رو بیشتر پیشنهاد میدم به شما برای زیر سازی چوب ولی در این مقاله قصد دارم تمام زیر ساز ها رو به شما معرفی کنم.

روغن الیف هم همانند شاپان از قیمت پایینی برخوردار میباشد و گزینه مناسبی برای پروژه هایی است که میخواهید قیمت آن به صرفه و اقتصادی باشد.

نکته: روغن الیف ها عموما دو نوع دارند و مراقب باشید که به اشتباه تهیه نکنید.دیگر نوع آن ها روغن الیف مخصوص ساخت بتونه میباشد که قیمت بالاتری نسبت به این مدل دارد پس مراقب باشید زمان تهیه کردن به تفاوت این دو مدل دقت کنید.

حلال این روغن ها تینر روغنی میباشد که به واسطه آن میتوانید آن را رقیق نمایید.

(البته اکثرا این روغن ها به صورت رقیق شده به فروش میرسند و نیاز زیادی به رقیق کردن آن ها ندارید)

پرایمر های پایه آب

خب رسیدیم به محصولی که عموما رنگ کار های چوب به آن اعتقادی ندارند ولی بلعکس در پتینه اجسام و کار های هنری جعبه سازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

پرایمر های پایه آب نوعی محلول شیری رنگ هستند که بعد از استفاده روی سطح کاملا بی رنگ و شفاف میشوند. این محصول از ترکیبات رزین اکریلیک میباشد و کاملا بی بو میباشد و به سرعت خشک میشود.

از دیگر مزایای این پرایمر ها بی ضرربودن برای طبیعت و سلامتی انسان ها میباشد.

نکاتی در مورد پرایمر های پایه آب وجود دارد که عموما مطرح نمیشوند. سعی کنید پرایمر پایه آب را از برند معتبر تهیه کنید . به عنوان مثال پرایمر برند نیپون و یا اطلس و یا …

پرایمر های معتبر در ساختشون از رزین اکریلیک استفاده شده که علاوه بر پر کردن منافذ چوب به ضد آب شدن کار هم کمک میکنند.

اما پرایمر های ارزان قیمت و یا بهتر است بگیم متفرقه از چسب چوب رقیق شده ساخته و پر شدند.که البته برای زیر سازی و سیر کردن و پر کردن منافذ چوب مناسب است ولی برای ضد آب کردن و آب گریز کردن کار گزینه مناسبی نیستند. همچنین اگر از چسب چوب با کیفیت هم در آن ها استفاده نشده باشد ممکن است که بعد از خشک شدن روی کار سفیدک ایجاد کند.

استفاده از پرایمر پایه اب زمانی انجام میپذیرد که بعد از پرایمر عموما از رنگ اکریلیک روی کار استفاده میشود. البته این بدین معنی نیست که شما نمیتوانید از رنگ های دیگه روی پرایمر پایه آب استفاده کنید و برای استفاده انواع رنگ ها هیچ مشکلی ندارید.

تا اینجا تمام زیر ساز ها و پرایمر هارو براتون معرفی کردیم که شما میتوانید با توجه به نوع کار و پروژه ای که دارید یکی از موارد بالا رو انتخاب و تهیه نمایید. لازم به ذکر است که تمامی پرایمر های بالا را از بهترین برند ها و در بهترین قیمت میتوانید از بهفام کالا تهیه کنید.

مرحله بعدی مبحث رنگ آمیزی چوب میباشد که میخواهیم رنگ هایی که میتوانید برای آن استفاده کنید و تثبیت کننده هایی که نیاز هست رو به شما معرفی کنیم.

رنگ های جوهری(پایه الکل)

جوهر رنگ ها یکی از پر کاربرد ترین محصولات مخصوص رنگ آمیزی میباشد که تقریبا میتوان گفت قشر زیادی از مخاطبین رو به سمت خودش کشیده است.

جوهر رنگ ها ترکیب الکلی هستند یا به صورت دقیق تر ترکیبات آلی هستند که در صنایع متفاوتی به کار گرفته میشوند که اگر بخواهیم به طور خلاصه  به آن ها اشاره کنیم میتوان به صنعت لوستر سازی، صنعت چرم، صنعت پارچه و مبلمان و چوب و صنعت شیشه اشاره کرد

البته اصلی ترین کاربرد این جوهر ها در صنایع مبلمان و چوب میباشد.جوهر رنگ ها به دلیل تنوع بالایی رنگی که دارند گزینه بسیار مناسبی برای رنگ آمیزی و هم رنگی چوب میباشند و از طرف دیگر این جوهر ها به خاطر شفافیت بالایی که دارند بافت طبیعی و اصلی چوب رو از پنهان نمیکنند و شما میتوانید به راحتی از آن ها برای رنگ آمیزی چوب استفاده کنید بدون اینکه بافت زیبای چوب مورد نظرتون پنهان و پوشیده شود

از ابزار مورد نظر برای اعمال جوهر روی سطح میتوان به پارچه تنظیف، قلمو، غلطک، پیستوله،ایرلس ،پنبه اشاره کرد.

بهترین حالت مصرف این جوهر استفاده از پیستوله میباشد که با استفاده از آن به طور یکنواخت جوهر را روی سطح بپاشید. ولی از  آنجا که همه به پیستوله دسترسی ندارند قلمو  و پارچه تنظیف یکی از گزینه های خوب خانگی میباشند.

نکته بسیار مهمی که باید زمان مصرف جوهر ها بدانید این هست که این جوهر ها مثل رنگ ها چسبندگی بالایی ندارند.میشه گفت این نکته ایه که تقریبا خیلی از اساتید این موضوع رو بیان نکردند.برای همین بعد از استفاده بعد از چند وقت شما شاهد این هستید که رنگ کمرنگ میشود و با دست کشیدن هم پاک میشود. حالا راهکار این موضوع چیه؟

قیمت رنگ چوب
قیمت رنگ چوب

بهترین حالت همانطور که در بالاتر هم گفتیم این میباشد که این جوهر هارو با سیلر و یا کیلر و یا نیم پلی استر ها ترکیب نمایید و به آن مقداری تینر فوری اضافه کنید و سپس بعد از آن روی سطحتون اعمال کنید.

تقریبا میتوان گفت یکی از ماندگار ترین ترکیبات رنگی چوب همین ترکیبی هست که بالاتر گفته شد.

حال میتوانید برای زیر سازی جوهر را با سیلر ترکیب کنید وبزنید و برای جلا دادن و براق کردن سطح مورد نظرتون در انتها کیلر فوری روی آن استفاده کنید

اگر رنگ مورد نظرتون کم رنگ بود میتوانید از جوهر چند بار استفاده کنید تا به تیرگی مد نظرتون برسید

اگر رنگ آمیزی را در چند مرحله انجام میدهید بهتری است که ما بین رنگ آمیزیتون از سمباده نرم استفاده کنید تا در نهایت یک سطح صاف و صیقلی و زیبا داشته باشید.

جوهر ها عموما در رنگ های متفاوتی تولید میشوند و طیف گسترده ای رو شامل میشوند ولی برای بدست آوردن رنگ مورد نظرتون میتونید از هنر ترکیب رنگ استففاده کنید و چند رنگ از جوهر ها را با هم ترکیب کنید تا به رنگ مد نظرتون برسید.

جوهر ها از آنجایی که با تینر فوری ترکیب میشوند زمان زیادی برای خشک شدن نیازی ندارند. تینر فوری مناسب جهت رقیق کردن این جوهر ها تینر فوری 10 هزار و یا 20 هزار میباشد.

رنگ های فوری(نیتروسلولز)

رنگ های فوری یا نیتروسلولز محصولی بر پایه رزین آلکید و نیترات سلولز هستند.

ترکیب این دو رزین از بهترین متریال ها باعث شده تا با یک دسته از محصولات و رنگ های جدیدی رو به رو بشیم که کارایی بسیار مناسبی در جهت رنگ آمیزی چوب و فلزات دارند

این رنگ ها از همانند رنگ های آلکیدی از براقیت و چسبدگی بسیار بالایی برخوردار هستند با این تفاوت و مزیت که شما دیگر نیاز نیست مدت زمان زیادی برای خشک شدن این رنگ ها صبر کنید زیرا حلال این رنگ ها تینر های فوری میباشند و به همین خاطر سرعت خشکایی این محصولات بسیار بالاتر از رنگ های آلکیدی میباشد

از این رو این رنگ ها در صنعت رنگ آمیزی اتومبیل و رنگ آمیزی چوب بسیار پر کاربرد میباشند

رنگ های فوری به دلیل زود خشکایی که دارند اجازه نمیدهند که گرد و غبار محیط تاثیری در کیفیت نهایی کار بگذارند.

 این رنگ ها عموما یک جزئی هستند و به صورت تنها استفاده میشوند

از دیگر مزیت های این رنگ ها میتوان به مقاومت بالاش در برابر نور uv اشاره کرد

این رنگ ها را میتوان با قلمو یا غلطک و یا پیستوله روی سطح زد ولی بهترین پیشنهاد برای استفاده این رنگ ها به علت خشکایی سریع آن ها پیستوله ها هستند که سریع روی کار اسپری  شوند.

    حلال رنگ های فوری همانطور که از نامشان پیداست تینر فوری ها هستند که با توجه به نوع برند      تینر مورد نظرتون 10 هزار و 20 هزار گزینه های مناسبی برای رقیق کردن این رنگ ها میباشند.

این رنگ ها به صورت کامل روی سطح چوب پوشش ایجاد میکنند. و این بدین معنیست که اگر چوب شما دارای رگه ای و یا طرحی در زیر کار میباشد بعد از رنگ آمیزی با رنگ های فوری دیگر اثری از آن نمیبینید و سطح شما کاملا یکدست میشود.

رنگ های روغنی (آلکیدی)

همانطور که بالاتر روغن الیف که مخصوص رنگ های روغنی میباشد رو برای زیرسازی چوب معرفی کردیم میتوانیم رنگ های روغنی را نیز برای رنگ آمیزی چوب معرفی کنیم.

رنگ های روغنی و آلکیدی میتوانند گزینه مناسب و البته ارزان قیمتی برای رنگ آمیزی چوب باشند زیرا هزینه خرید این رنگ ها به مراتب از موارد دیگر پایین تر است.

این رنگ ها مقاومت خوبی نسبت به رطوبت دارند ولی باید این موضوع را هم مد نظر قرار داد که زمان خشکایی این رنگ ها بالاتر میباشد و شما نیاز دارید حداقل بین هر دست رنگ آمیزی که انجام میدید بین 4 تا 8 ساعت به رنگی که زدید زمان خشک شدن بدهید.

رنگ های روغنی همانند رنگ های فوری سطح را به صورت کامل پوشش میدهند و اگر رگه ای چوب داشته باشید بعد از رنگ آمیزی با این محصولات به صورت کامل محو میشود و سطح کار شما یکدست رنگ میشود.

پس دقت کنید که اگر چوب شما اصیل و دارای رگه های چوبی زیبا بود رنگ های فوری و رنگ های روغنی گزینه مناسبی برای رنگ آمیزی شما نیستند.

حلال رنگ های روغنی، تینر روغنی و یا بنزین میباشد.

نکته: در بسیاری از موارد دیده میشود که رنگ کاران برای حل کردن رنگ ای روغنی و رقیق کردن آن از تینر های فوری استفاده میکنند. شاید در اکثر موارد جوابگو باشد ولی در مواردی هم دیده شده است که این دو ترکیب با هم سازگاری ندارند و باعث خرابی رنگ و لخته شدن آن شده است.

به صورت کلی استفاده از رنگ های روغنی برای رنگ آمیزی سطوح چوبی یک راه حل راحت و پیش پا افتاده و کار راه انداز است. برای تخصصی کار کردن  بهتر است از متریال های دیگه که مخصوص این کار هست استفاده کنید.

رنگ های پلی یورتان(دو جزئی)

رنگهای پلی یورتان (Polyurethane) چوب محصولاتی دو جزئی، برپايه رزين های پلی یورتان میباشند. به لحاظ علمی رزين های پلی یورتان، پلیمرهایی هستند که از واکنش ایزو سیاناتها با دی الها بوجود می آیند.

پوشش های پلی یورتان  با ترکیب با هاردنر(Hardener) یا خشک کن، خشک میشوند.

حلال این محصولات عموما تینر های مخصوص خودشان هست که تحت عنوان تینر پلی یورتان در بازار به فروش میرسد. اما دیده شده است که بسیاری از رنگ کاران از تینر فوری های قوی برای حل کردن آن استفاده میکنند.که البته پیشنهاد ما استفاده از تینر مخصوص این رنگ های میباشد.

پلی یورتانها بدلیل دارا بودن پیوند های خاص، پوشش بسیار خوبی دارند. همچنین دارا بودن خواصی همچون مقاومت به ضربه و خش پذیری ، آب ، روغن ها ، مواد شوینده و مواد شیمیایی، سبب شده که محصولات پلی یورتان در صنعت رنگ آمیزی چوب، مبلمان، درب، صندلی، میز و غیره جایگاه ویژه ای پیدا کند.

پوششهای پلی یورتان شامل محصولات متنوعی میباشد. بطوریکه تمامی نیازهای صعنت رنگ آمیزی چوب را پوشش میدهد. از محصولات پلی یورتان چوب میتوان به سیلر پلی یورتان، کیلر رویه پلی یورتان با درجه مات و براقی متنوع، آستر یا پرایمر پلی یورتان، رنگ رویه سفید پلی یورتان، رنگ رویه مشکی پلی یورتان و تینر پلی یورتان اشاره نمود.

با توجه به شفافیت مطلوب ، ثبات رنگ ، مقاومت مکانیکی بالا و سایش، میتوان از رنگهای پلی یورتان به عنوان پوشش نهایی و محافظتی چوب جهت محیط های داخلی استفاده کرد.

رنگ های پلی یورتان به دلیل درصد جامد بالا، باعث کاهش مصرف تینر میشود.

یکی از ویژگی های بارز پوشش های پلی یورتان، آبگریزی و مقاوم به آب بودن آن میباشد.

پوشش پلی یورتان دارای چسبندگی، انعطافپذيری و دوام بسیار بالایی بر روی سطوح چوب و ام دی اف (MDF) هستند.

رنگ آمیزی با رنگهای پلی یورتان بدلیل پوشش بالا مقرون به صرفه و آسان میباشد و قابلیت دریافت پوشش مجدد را به خوبی دارا میباشد. بطوریکه محدودیتی از بابت اجرای چندین لایه روی هم (با رعایت فاصله زمانی استاندارد) وجود ندارد

رنگ آمیزی با پلی یورتان ها هم همانند رنگ های فوری و روغنی ایجاد پوشش کامل روی سطح رو انجام میده و بعد از رنگ آمیزی خبری از رگه های چوب نیست که البته در ادامه نکاتی در این مورد میگیم که میتونه راه حل مناسبی باشه.

شما با تمام متریال ها میتوانید این محصول را روی سطح اعمال کنید ولی پیشنهاد ما استفاده از پیستوله ها میباشد که کار را برای شما سریع تر و راحت تر کند.

روغن های گیاهی چوب

امروزه روغن‌ های طبیعی محافظتی چوب نقش اساسی و جایگاه ویژه ای در صنعت رنگ آمیزی چوب پیدا کرده اند. بطوریکه در مدت زمان کوتاهی توانسته اند پاسخگوی قوی در صنعت رنگ آمیزی چوب باشند. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه رنگ آمیزی چوب، اینطور به نظر میرسد که در آینده ای نه چندان دور، روشها،  ابزارآلات قدیمی و سنتی رنگ آمیزی چوب کنار گذاشته میشود و روش های نوین جای آنها را خواهند گرفت. امروزه شرکت های متعدد در سراسر دنیا، فعالیت های زیادی در زمینه فناوری های نوین رنگ های چوب انجام میدهند.

استفاده از این روغن ها نیاز به تخصص خاصی ندارد و از همین رو کاربران بسیار زیادی به این روش روی آورده اند. روش اجرای این محصول بدین صورت میباشد که شما ابتدا روغن را روی سطح بمالید. بعد از گذشت 15دقیقه تا 20 دقیقه روغن اضافی روی سطح چوب را پاک کنید.

این روغن ها نیاز به هیچ حلالی ندارند پس نیازی نیست شما ذهنتان را درگیر استفاده صحیح از حلال ها کنید.

این روغن ها در رنگبندی گسترده ای وارد ایران شده است و البته با هنر ترکیب رنگ نیز شما عزیزان میتوانید آن هارا به هر رنگی که مد نظر دارید تغییر دهید.

یکی از کاربرد های بسیار خوب این روغن ها لکه گیری و ترمیم خراشیدگی های سطح چوب میباشد. فقط کافیست چند قطره روغن را روی بخش آسیب دیده بزنید  بعد از اینکار متوجه ترمیم شدن اون قسمت و همرنگ شدنش با ما بقی قسمت ها میشوید.

این روغن ها در حال حاضر از کشور های دیگه وارد ایران میشوند و در مقابل با ما بقی متریال های رنگ آمیزی قیمت بسیار بالایی دارد.

پیوند مولکولی روغن مونوکوت با بافت فیبر چوب، باعث ایجاد یک لایه بسیار مقاوم بر روی سطح چوب میگرددو سبب میشود که هیچ گونه آب یا مواد دیگری به داخل چوب نفوذ کند. بطوریکه سطح چوب کاملا آب گریز و ضد آب میشود.

رنگ های اکریلیک

خب دوباره بعد از معرفی کردن اصلی ترین متریال ها میرسیم به بخشی که هنرمندان و پتینه کاران با آن سرو کار دارند.

بسیاری از هنرمندان و پتینه کاران از رنگ های اکریلیک برای بازسازی و یا رنگ آمیزی کنسول های چوبی، جعبه ها، سینی ها و …. استفاده میکنند.

البته وقتی صحبت از رنگ های اکریلیک میکنیم دقیقا منظورمان اکریلیک ساده یا ساختمانی نیست، البته باید گفت با آن ها هم میشه کار کرد ولی موضوع بحث ما اینجا یکم تخصصی تر هست.

شرکت های ترکیه ای و اروپایی رنگ هایی را به بازار عرضه کردند که تقریبا چندسال هم هست که وارد ایران شده است. این رنگ ها با نام های تجاری خوده آن شرکت ها به بازار عرضه شده است که به عنوان مثال میتوان به مولتی سورفیس ها و یا سلفی دکور ها اشاره کرد که توسط برند ریچ به بازار عرضه شده است.

این رنگ ها پایه آب هستند و در عین حال بسیار پوشاننده . این رنگ ها در برابر رطوبت ، گرد و غبار،حرارت مستقیم و غیر مستقیم، نور آفتاب و نور UV  و حتی سرما و گرما مقاومت کامل دارند.

این رنگ ها در هنگام اجرا هیچ بویی ندارند و به سرعت خشک میشوند.برای معرفی بهتر و بیشتر با این رنگ ها به بخش رنگ و ابزار هنری در وبسایت برید و فیلم و مشخصات این رنگ ها رو حتما مطالعه کنید مطمئن هستم بعد از آشنایی با این رنگ ها شگفت زده خواهید شد.

حلال این رنگ ها آب میباشد که البته باید به مقدار بسیار کم( چند قطره) با آن ها ترکیب کرد.

این رنگ ها را با روش های متفاوتی میتوانید روی سطح اعمال کنید ولی روشی که بیشتر اعمال میشود استفاده از قلمو و غلطک میباشد.

نکته: برای ایجاد رگه های چوب میتوانید از ابزاری به نام وودگرینر و یا ابزار طرح چوب استفاده کنید. بدین شکل که زمانی که رنگ را زدید و خیس بود این ابزار را از بالا به پایین چند بار بکشید و میبینید که طرح و رگه های و گره های چوب روی سطح ایجاد شد و یک نمای طبیعی به سطح کار شما میدهد.

خب این بود از تمام متریالی که برای رنگ آمیزی چوب استفاده میشد امیدوارم که توانسته باشیم به صورت کامل به شما معرفی کرده باشیم و بتوانید از این اطلاعات بیشترین استفاده رو ببرید.

فقط یک بحث باقی میمونه اون هم تثبیت کننده ها هستند که به دلیل طولانی تر نشدن مقاله از آن ها نام میبریم فقط چون در بالا از هم خانواده هاشون نام بردیم و شما میتوانید از اطلاعات آن ها استفاده کنید و یا در مقالات دیگر که مربوط به وارنیش ها و تثبیت کننده ها هست میتونید کامل تر و تخصصی تر مطالب را دنبال کنید.

تثبیت کننده های مناسب چوب

  • کیلر های فوری(نیتروسلولز)
  • کیلر های روغنی، وارنیش روغنی(آلکیدی)
  • کیلر های پلی یورتان
  • وارنیش های پایه آب، جلای پایه آب(بر پایه رزین اکریلیک)
  • رزین های اپوکسی
  • اسپری کیلر ها(اکریلیک یا روغنی)

موراد بالا جزو بهترین تثبیت کننده های حال و حاضر بازار میباشند که در موارد متفاوت میتوانید از آن های استفاده کنید.

امیدوارم از این مقاله استفاده لازم رو برده باشید. برای تهیه متریال های با کیفیت میتوانید از وبسایت بهفام کالا اقدام به خرید کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتون برسونیم.

خوشحال میشیم که نظراتتون رو در مورد مقاله های بهفام کالا برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *