وارنیش

معرفی وارنیش اکریلیک و نحوه استفاده از وارنیش اکریلیک

وارنیش اکریلیک حُسن ها و برتری های زیادی دارد که فروش آن را یک سرو گردن از وارنیش های دیگر بیشتر کرده است  که میخواهیم به توضیح آن ها بپردازیم. تثبیت کننده ها همیشه یکی از مهم ترین بخش های رنگ آمیزی بودند و در تمامی سطوح و بخش های این صنعت کاربرد دارند.

البته میتوان گفت یکی از مهمترین دغدغه های این روز های هنرمندان میباشد. قبل از خواندن این مقاله برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله وارنیش چیست را مطالعه نمایید

از این رو که با پیشرفت روز به روز تکنولوژی شاهد پیدایش نوع های متفاوتی از این تثبیت کننده ها هستیم . تثبیت کننده هارو در بازار به نام های وارنیش و یا کیلر میشناسید. امروز قراره در این مقاله به یکی از این مهم ترین و پر استفاده ترین تثبیت کننده ها بپردازیم که آن را به نام وارنیش اکریلیک و یا پایه آب میشناسید.

وارنیش پایه آب یا اکریلیک همانطور که از نامشان پیداست از ترکیب رزین اکریلیک و آب و پلیمر های بخصوصی تولید شده اند . این ها عموما در ابتدا سفید یا شیری رنگ هستند ولی بعد از استفاده روی سطح و خشک شدن کاملا بی رنگ میشوند. دلیل بی رنگ شدن این وارنیش ها تبخیر شدن آب موجود در فرمولاسیون میباشد و باعث ایجاد پیوند محکم تری بین ملوکول های این رزین میشود.

نوع پایه آب اگر چه رابطه بسیار خوبی با آب دارند و به راحتی ترکیب میشوند و حتی زمانی که خیس هستند با آب پاک میشوند ولی زمانی که خشک شوند مقاومت کاملی نسبت به آب و رطوبت از خود نشان میدهند.

مزیت های وارنیش اکریلیک

وارنیش اکریلیک رابطه بسیار خوبی با سطوح متفاوت و مختلف دارند. این موضوع بدین معنیست که شما در هر سطحی که بخواهید میتوانید از آن ها استفاده کنید  البته نه همه سطوح. رزین اکریلیک چسبندگی عالی به سیمان، چوب، شیش، پارچه،MDF و … دارد ولی سطحی که عموما چسبندگی زیادی به آن ندارد و استفاده نمیشود سطوح فلزی میباشد. این قاعده شامل رنگ های اکریلیک هم میباشد.

وارنیش های پایه آب هیچ بویی ندارند و در زمان اجرا اصلا شما رو اذیت نمیکنند و نیاز نیست که حتما تهویه مناسب داشته باشید و یا در فضای باز انجام بدید. این خاصیت برای هنرمندانی که مشکل ریوی و آسم دارند بسیار حائز اهمیت میباشد.

از دیگر مزیت های این محصول پر استفاده زمان خشک کردن آن میباشد که بسیار پایین میباشد و شما تقریبا بین 30 دقیقه تا 1 ساعت زمان میخواهید که وارنیشی که استفاده کردید به صورت کامل خشک شود.

دیگر نیاز نیست که بخاطر استفاده از وارنیش های روغنی زمان زیادی رو صبر کنید تا سطح کار شما خشک شود و مراقب باشید که چیزی به سطح آن برخورد کند که کار شما رو خراب کند.و یا در حین زمان خشک شدن گرد و غبار روی آن بنشیند.

وارنیش اکریلیک

یکی دیگر از حُسن های این محصول مقاومت نوری آن میباشد. بعد از خشک شدن در مقابل نور خورشید و نور UV تغییر رنگ نمیدهند و زرد نمیشوند و آسیبی هم نمیبینند. این اتفاق باعث شده یکی از ثبیت کننده های پر کاربرد برای نمای های سیمانی و یا سنگی ساختمان ها وارنیش های پایه آب باشد.

عموما در وارنیش های روغنی یا کیلر ها دیدید که به شکل کیلر براق وارد بازار شده اند و به صورت خیلی کم توسط بعضی از برند ها کیلر مات هم وارد بازار شده است . ولی وارنیش اکریلیک بخاطر نوع رزینی که دارد در نوع های متفاوتی از جمله براق، نیمه براق، مات به بازار عرضه شده است. البته در برخی از برند های ترکیه ای مثل ریچ یا کادنس دو مدل پایه آب دیگر هم شاهد هستیم به نام های فوق براق و فوق مات.

کاربرد انواع وارنیش اکریلیک

بسیاری از هنرمندان از جمله نقاشان که روی بوم نقاشی میکشند برای محافظت از اثر هنریشون در مقابل رطوبت و گرد و غبار و طولانی تر کردن عمر نقاشیشون از وارنیش اکریلیک برای تثبیت آن استفاده میکنند. شاید براتون سوال باشه چرا از وارنیش روغنی استفاده نمیکنند؟

از این بابت که وارنیش های روغنی ممکن است به مرور زمان با توجه به فرمولاسیونی که دارند سطح کار رو زرد کنند و رنگ ها رو همانطور که باید نشان ندهند.

هنرمندان دیگری از جمله پتینه کاران دیوار و یا اجسام هم مصرف کننده اصلی این ها هستند. برای ثبیت سطح کاری که انجام میدهند. به عنوان مثال برای پتینه دیوار یکی از متریال اصلی میکروسمنت ها هستند که مقاومت به آب ندارند وباید حتما بعد از کار کردن روی دیوار آن ها را با یک تثبیت کننده به صورت کامل مقاوم به آب کرد.

و یا عزیزانی که روی سفال و یا جعبه های چوبی کار میکنند بر روی تکسچر های خود و یا خمیر پاستا ها کار شده از وارنیش اکریلیک استفاده میکنند برای ثبیت بیشتر سطح کارشان .

از دیگر استفاده ساخت رنگ به واسطه رنگ های پودری میباشد. بسیاری از هنرمندان با ترکیب این وارنیش ها با پودر های رنگی یا پودر های فلز مثل پودر طلایی و …. رنگ دلخواه خودشان را میسازند و روی کار استفاده میکنند.

مزیت این کار این هست که با توجه به میزان پودر با وارنیش اکریلیک میتوانید طیف های مد نظرتون رو با راحتی بدست بیارید. احتمالا پیش خودتون میگید چه عالی هستش و چقدر کاربرد داره ولی جالبه بگم که یک کاربرد دیگر هم دارند که بسیاری از عزیزان از آن بی خبرند …..

آن هم ترکیب وارنیش اکریلیک با رنگ اکریلیک میباشد…. احتمالا براتون سوال پیش میاد که چرا باید این کار رو بکنیم؟

رنگ های اکریلیک همانطور که میدانید اکثرا به صورت نیمه مات تولید میشوند و پر استفاده هستند. در بعضی از نقاشی ها شما نیاز به رنگی دارید که هم پایه اب باشد و هم براق باشد و اکثر رنگ های شما نیمه مات هستند و  باید به صورت جدا بگردید یک رنگ با براقیت بالا پیدا کنید که به جرعت میتونم بگم بسیار کم هستند و کم استفاده ….

شما با یک کار ساده میتونید وارنیش اکریلیک براق خودتون رو با رنگ نیمه ماتی که دارید ترکیب کنید(البته به میزان کم اضافه کنید) و به خوبی مخلوط کنید . بعد از این کار متوجه میشوید که براقیت رنگ شما بسیار بالا تر رفته است.

نکته: استفاده زیاد از وارنیش اکریلیک در رنگ ها باعث کم شدن پوشش اون رنگ میشه پس بیش از اندازه هم این کار رو انجام ندید.

وارنیش اکریلیک فقط برای رنگ اکریلیک به کار میرود؟

جواب این سوال که اکثر شما عزیزان دارید به صورت کاملا قطعی خیر میباشد. وارنیش اکریلیک نوعی تثبیت کننده میباشد که شما بر روی تمامی رنگ ها میتوانید استفاده کنید. به عنوان مثال روی رنگ های روغنی ، رنگ های جوهری ، رنگ های فوری ، رنگ های اپوکسی و ….

در اصل میتوان وارنیش های اکرلیک رو به فردی خوش اخلاق تشبیه کرد که در جامعه با تمام آدم ها خوش اخلاق و خوش خلق هست و قدرت هم صحبتی با همه سبک آدمی را دارد.

وارنیش رنگ اکریلیک

نحوه استفاده از وارنیش اکریلیک

ابتدا قبل از هر کاری سطحی که میخواهید وارنیش بزنید رو به خوبی از هر گونه گرد و غبار و کثیفی و چربی تمییز کنید. سپس با استفاده از یک قلمو ترجیحا نرم و یا غلطک ابری (اگر سطح صاف و یکدستی دارید) وارنیش را از یک سمت به سمت دیگر اثر بزنید.

ترجیحا این کار را دو بار انجام دهید تا کل کار شما پوشش داده شود . بطور مثال برای بار اول از بالا به پایین و برای بار دوم از چپ به راست انجام بدید. دلیل اینکه قلمو نرم و غلطک ابری رو براتون نوشتم این هست که هیچگونه اثری از رد قلم یا غلطک روی کارتان باقی نماند.

ترجیحا یک قلمو جدا یا غلطک جدا برای وارنیش زدن داشته باشید زیرا ماهیت رزین اکریلیک باعث خرابی زود هنگام قلمو ها و غلطک ها میشود ولی به شرطی که به خوبی از آن ها مراقبت کنید و بعد از انجام کار آن ها را بشویید و خشک کنید تا زمان زیادی نیز برای شما کار خواهند کرد.

وارنیش اکریلیک به صورت اسپری هم وارد بازار شده اند که برای راحتی کار میتوانید از آن ها هم استفاده کنید. البته برای به صرفه تر بودن و استفاده مجدد نوع مایع بهترین گزینه هستند مگر اینکه سطح صاف و یکدستی نداشته باشید که در آن صورت اسپری برای شما بسیار راحت تر است .

خب فکر میکنم تمام مطالبی که لازم بود در مورد وارنیش اکریلیک بدانید رو با شما مطرح کردم و امیدواریم که توانسته باشیم مطالب مفیدی رو با شما عزیزان به اشتراک گذاشته باشیم .

شما عزیزان میتوانید بهترین وارنیش اکریلیک را از وبسایت بهفام کالا با بهترین قیمت سفارش بدید تا در کوتاه ترین زمان به دست شما عزیزان برسانیم.

26 دیدگاه برای “معرفی وارنیش اکریلیک و نحوه استفاده از وارنیش اکریلیک

  1. عاطفه سعیدی گفته:

    عالی بود مطالبتون ولی واقعا رد قلم موقع زدن وارنیش یه موردخیلی سخته غلطت هم خوبه ولی فقط سطوح صاف کاش میشد وارنیش رو کاملا بدون رد قلم زد

    • behzad azizi گفته:

      سلام روزتون بخیر
      ممنون از اینکه از مطالب ما دیدین میکنید
      در مورد استفاده وارنیش روی سطوح متفاوت ترجیح بر استفاده اتز قلمو های بسیار نرم میباشد و اگر سطح مورد نظرتون صاف و یکدست مبیباشد از غلطک های ابری استفاده کنید تا بهترین نتیجه رو داشته باشید.

  2. سانیا گفته:

    سلام وقت بخیر من از وارنیش روی نقاشی اکریلیک استفاده کردم واین نقاشیو روی قاب گوشی کشیدم وقتی وارنیشو زدم یه قسمتایی از وارنیش برجسته خشک شدن و یسریا کاملا به سطح چسبیدن و خشک شدن چیکار میتونم انجام بدم؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقتتون بخیر باشه.
      عموما قاب گوشی ها از جنس های پلاستیک و مشتقات اون هستند و رنگ پذیریشون نسبت به ما بقی سطح ها کمتر هست. که برای حل این مشکل پیشنهادمون رنگ های مولتی سورفیس هست .
      در مورد وارنیش ها احتمالا بخشی از کارتون ضخیم کار شده که سفید مونده و بیرنگ نشده. باید به واسطه یه سمباده بسیار ترم به آرامی روی اون بخش برچسته بکشید تا تا سطح رو صاف کنه و مجددا اقدام به وارنیش زدن کنید. دقت کنید اگر در پروسه سمباده زدن به رنگ هم آسیب رسید میتونید قبل از زدن وارنیش مجددا یک دست رنگ آمیزی انجام بدید.

      • زهرا گفته:

        سلام وقت بخیر روی لباس بزنیم سفت یا خراب میشه لباس؟
        یا رزد میمونه و تغییر رنگ نمیده؟

        • behzad azizi گفته:

          سلام وقت بخیر
          وارنیش های اکریلیک زرد نمیشند و بی رنگ هستند کاملا .
          برای لباس هم قابل استفاده هست تا حدودی و خراب نمیکنه کارتون رو .

  3. مینا گفته:

    سلام برای تابلوی نقاشی که نصفش رنگ روغن و نصفش اکرلیک میتونم از برای کلش از اسپری اکرلیک تثبیت کننده استفاده کنم /؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله میتونید استفاده کنید منتها ممکن است یکم پوشش دست اول کم باشه ولی از دست های بعدی درست میشه این موضوع

  4. زهرا گفته:

    سلام بعد از وارنیش روی نقاشی اکرلیک،میشه دوباره رنگ اکرلیک روی سطحی ک وارنیش خورده استفاده کرد؟؟

  5. غزل گفته:

    سلام. برای ثابت و قابل شستشو کردن نقاشی آکرلیک روی ظروف سرامیکی هم میشه از این وارنیش استفاده کرد؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام بله حتما قابل استفاده هستند البته اگر میخواهید حالت براق و لعابی داشته باشید پیشنهاد من به شما لول لایت یا آلتیمت گلیز هستش.

  6. م.ح گفته:

    سلام ممنون بابت اطلاعات عالی
    وارنیش برای طرح و نقاشی با رنگ اکرولیک که روی دیوار گچی یا آجری باشد هم مناسب است یا خیر . یک کیلو وارنیش برای چه مساحتی استفاده میشود. ممنون

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر ممنون از توجهتون.
      بله وارنیش برای تمامی سطوح قابل استفاده هستند.
      هر کیلو وارنیش عموما 3 تا 5 متر مربع رو پوشش دهی داره.

  7. Gilda گفته:

    سلام وقتتون بخیر برای ظروف سفالی ام می تونیم‌از وارنیش اکرلیک استفاده کنیم ؟ برای لایه محافظ و براق شدن

  8. Sanaz گفته:

    سلام .ايا نقاشي با رنگ روغن مخصوصا كه كولاژ كار شده ايا با وارنيش اكلريك روي زمينه پس از اتمام كار جواب ميده و ايا پستي و بلندي ها رو ميپوشونه و ايا وارنيش پخش ميشه در قسمتهاي پستي و بلندي يه جايي بيشتر يه جايي كمتر نميمونه يا مثلا حجم جمع كنه ؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر . بله جوابگو هست برای اینکه تمام سطحتون رو وارنیش پوشش بده باید با قلمو یک یا دو دست به صورت کامل کل کار رو بزنید و اجازه خشک شدن به هر دست بدید. نکته ای که شما باید دقت کنید اگر بخشی رو زیاد بزنید احتمال ایجاد چروک یا سفیدک هست. پس در هر مرحله مقدار کم وارنیش بزنید و اجازه خشک شدن بهش بدهید.

  9. هستی گفته:

    سلام وقت بخیر روی کفش نایک و چرم با اکرلیک طرح میکشم اول dm5 زدم رنگش کنده شد شما چه پیشنهادی دارید برای ثبات رنگش و ضد اب شدنش دارید ؟ وارنیش اکرلیک جواب میده؟

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر. dm5 رزین قدرتمندی برای فیکساتور نهایی نیست .
      بهترین گزینه برای شما وارنیش های پایه آب و برای سطوح چرمی وارنیش های مخصوص چرم تخصصی ریچ رو پیشنهاد میکنید.

  10. Aurora گفته:

    سلام وقت بخیر
    من برای ساختن اکسسوری از خمیر پلیمری استفاده میکنم و بعد از بختش اون رو با گواش یا اکرلیک رنگ میکنم و روش وارنیش برپایه آب میزدم که خب بعد از چن ساعت خشک میشد ولی الان که زدم روی کار ها بعد از دو روز هنوز چسبندگی داره اگه میشه راهنماییم کنید

    • behzad azizi گفته:

      سلام وقت بخیر.
      معمولا وارنیش های پایه آب ایرانی این مشکل رو دارند به خاطر جنس رزین استفاده شده در ترکیباتشون کمی چسبناک میشند.
      در مرحله اول استفاده از وارنیش ترکیه ای رو پیشنهاد میکنم ولی اگر محدودیت بودجه دارید میتونید همون وارنیش رو کمی رقیق کنید و روی کار بزنید به صورت یک دست نازک. و اجازه خشک شدن بدید.
      دوباره این کار رو تکرار کنید این وارنیش ها معمولا نارک که زده میشن چسبناکیشون از بین میره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *