پوست پرتقالی شدن یا دون دون شدن رنگ

پوست پرتقالی شدن یا دون دون شدن رنگ

نقاشی، هنری زیبا و جذاب که می‌تواند ظاهری دلنشین به سطوح مختلف ببخشد. اما گاهی اوقات، این هنر زیبا با مشکلی به نام “دون دون شدن رنگ” مواجه می‌شود. این مشکل که اصطلاحاً به آن “پوست پرتقالی شدن رنگ” نیز گفته می‌شود، ظاهری ناهموار و ناخوشایند به رنگ نهایی می‌دهد و می‌تواند تمام زحمات شما را به هدر دهد.

در این مقاله، به بررسی علل و راهکارهای جلوگیری از دون دون شدن رنگ ساختمان می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با این مشکل رایج در نقاشی آشنا شوید و راه‌های رفع آن را بیاموزید.

دون دون شدن رنگ: دشمن نقاشی صاف و بی‌نقص

غلظت رنگ یکی از فاکتور های بسیار مهم هست که نه تنها باعث پوست پرتقالی شدن رنگ میشه بلکه باعث مشکلات بسیار زیاد دیگری هم در سطح کار میشه. غلظت رنگ نهایی برای استفاده روی دیوار یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتور های رنگ آمیزی هست.

در ابتدا شما باید ببینید با چه وسیله ای میخواهید رنگ آمیزیتون رو انجام بدید. به عنوان مثال غلطک یا قلمو و یا پیستوله و ایرلس. برای کار کردن با هر کدام از این وسایل شما نیاز دارید تا رنگ را به غلظت خاصی در آورید، به عنوان مثال برای کار با پیستوله و یا ایرلس نیاز هست که رنگ رقیق تر از حالتی که با غلطک و قلمو کار میکنید در بیاید.

اگر رنگ غلیظ تر از حد خودش باشد احتمال پوست پرتقالی شدن سطحتان هست، اگر رنگتان بیش از اندازه غلیظ هست و در حال اجرا هستید و رنگه روی دیوار هنوز خیس هست با غلطکتان چندین بار روی آن پرداخت کنید تا یکدست و یک سطح شود.

دلیل و راه‌حل دون دون شدن رنگ روی سطوح

دلیل دون دون شدن رنگ، که به آن “پوست پرتقالی شدن رنگ” نیز گفته می‌شود، عارضه‌ای رایج در نقاشی سطوح مختلف، به خصوص چوب و فلز، است. این مشکل ظاهری ناهموار و ناخوشایند به رنگ نهایی می‌دهد و می‌تواند تمام زحمات شما را به هدر دهد. دلایل مختلفی می‌توانند برای ایجاد این مشکل وجود داشته باشند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

دمای محیط

دما عامله مهمی برای رنگ آمیزی سطح میباشد، دمای مناسب رنگ آمیزی بین 4 تا 28 درجه سانتیگراد میباشد، اگر دمای محیط پایین تر از حد معمول باشد رنگ ممکن است حالت دون دون و یا همان پوست پرتقالی در بیاید زیرا روند خشکایی آن به مشکل میخوره و سطح کار صاف و یکدست نمیشود، و از طرفی هم در دمای بالا رنگ بسیار زود خشک میشود و زمان پرداخت کافی رو ندارید و ممکن است برخی جاها رنگ بیشتری داشته باشد و بعضی جاها رنگ کمتری.

سعی کنید در محیطی رنگ آمیزی انجام دهید که دمای مناسبی داشته باشد.

غلطک

نوع غلطک هم تاثیر بسزایی در یکدست و صاف در اومدن رنگ نهایی دارد. برخی غلطک ها برای بعضی رنگ ها مناسب نیستند به عنوان مثال رنگ های روغنی رو بهتر است توسط غلطک های پرز کوتاه و فشرده زده شود و برای رنگ های اکریلیک و پلاستیک غلطک های پرز بلند استفاده شود.

غلطک هایی که چندین بار از آن ها استفاده شده است و پرز های آن کمی رفته است ممکن است سطح کار رو کمی دون دون کند و یه صورت صاف و یکدست رنگ را در نمیآورد و بهتر است از غلطک های سالم و تازه نفس استفاده کنید.

تنظیم نبودن پیستوله و یا استفاده از پیستوله اشتباه

همانطور که میدانید پیستوله زمانی رنگ رو خوب میپاشه روی سطح و یکدست در میاره که نسبت مناسبی از باد و رنگ رو با هم بپاشه. زمانی که این اتفاق نمیفته رنگ به صورت نتا منظم روی سطح پاشیده میشه و باعث دون دون شدن رنگ رویه کار میشه.

همچنین اگه سری پیستوله رو به سطح کار زیادی نزدیک نگه دارید باعث شره رنگ میشه و همینطور اگه دور نگه دارید باعث میشه قبل از رسیدن به سطح خشک شود و هماهنگی بسیار بدی بین مولوکول های رنگ بوجود بیاد.بهترین فاصله پیستوله از سطح 20 الی 35 سانتیمتر میباشد.

تمیز نبودن سطح

یکی از عوامل بسیار مهم در رنگ آمیزی تمیز بودن سطح میباشد. سطح زمانی که تمیز نباشد مشکلات متعددی روی کار ایجاد میکند. یکی از این مشکلات دون دون شدن رنگ میباشد. از مشکلات دیگر ریختن رنگ و واینستادن روی سطح میباشد. بهتر از قبل از رنگ آمیزی حتما تمام سطح رو به صورت کامل تمیز کنید تا رنگ به راحتی به سطح کار بچسبد.

راه حل برطرف کردن دون دون شدن رنگ

دون دون شدن و یا پوست پرتقالی شدن سطح رنگ مشکلی بدون راه حل نیست که نشه برطرف کرد. زمانی که سطح کاره شما دون دون شد به وسیله یک سمباده خیلی نرم (به عنوان مثال: شماره 1500 تا 2500) روی سطح بکشید تا زیری و یا پستی بلندی های رنگ رو برطرف کنه و سطح رو صاف کنه به صورت کامل.

دقت کنید از سمباده زبر در این مرحله اصلا استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خط و خش روی سطح کارتان میشود و مجدد ناچار به رنگ آمیزی سطح میشوید. فوت کوزه گری: عموما برای رنگ آمیزی سطح نیاز به سه دست رنگ آمیزی میباشد.

برای صاف و صیقلی بودن سطح بهتر است بین هر دست رنگ آمیزی یک سمباده نرم به سطح بکشید (دقت کنید!!!!!! نرم) و سپس لایه بعدی رو اجرا کنید. با این تکنیک بعد از اجرای سومین لایه یکی از صاف ترین و بهترین رنگ های اجرا شده رو شاهد هستید.

نکات مهم در مورد دون دون شدن رنگ (پوست پرتقالی شدن رنگ)

دون دون شدن رنگ، که به آن “پوست پرتقالی شدن رنگ” نیز گفته می‌شود، عارضه‌ای رایج در نقاشی سطوح مختلف، به خصوص چوب و فلز، است. این مشکل ظاهری ناهموار و ناخوشایند به رنگ نهایی می‌دهد و می‌تواند تمام زحمات شما را به هدر دهد. در اینجا به برخی از نکات مهم در مورد دون دون شدن رنگ و راه‌های جلوگیری از آن اشاره می‌کنیم:

  • رنگ را به طور صحیح رقیق کنید. اگر رنگ خیلی غلیظ باشد، به سختی روی سطح پخش می‌شود و ممکن است دون دون شود.
  • رنگ را به صورت لایه‌های نازک و با حرکات رفت و برگشتی اعمال کنید. از غلطک زدن بیش از حد رنگ خودداری کنید.
  • از بتونه یا فِیلر برای پر کردن ناهمواری‌های سطح استفاده کنید.
  • صبر کنید تا هر لایه رنگ قبل از اعمال لایه بعدی به طور کامل خشک شود.

سخن پایانی

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید از بروز مشکل دون دون شدن رنگ در سطوح مختلف جلوگیری کنید و به رنگ‌آمیزی‌ای با کیفیت و ظاهری زیبا و صاف دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید که صبر و حوصله کلید موفقیت در نقاشی است. با کمی دقت و ظرافت می‌توانید به نتایجی شگفت‌انگیز دست پیدا کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات مطرح کنید.

2 دیدگاه برای “پوست پرتقالی شدن یا دون دون شدن رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *