هترین روش های شست شوی قلمو

بهترین روش های شست شوی قلمو

یکی از عواملی موثر و مفید در زمینه نقاشی، چه هنری و چه ساختمانی که باعث میشه نتیجه کار بسیار با کیفیت و با ظرافت در بیاد و همچنین در حین کار از راحتی مناسبی برخوردار باشیم ابزار نقاشی میباشد. در ادامه به بررسی بهترین روش شست و شو قلمو می پردازیم.

همانطور که احتمالا اکثر شما عزیزان حدس زدید موضوع بحث امروز ما قلمو ها هستند. قلمو رنگ آمیزی در مدل ها و کیفیت های متفاوتی در بازار وجود دارند و هنرمندان و نقاشان عزیز با توجه به سبک کاری و توقع خود میتوانند از این قلمو ها تهیه کنند و استفاده کنند.

نکته ای که اینجا اهمیت دارد این است که قلمو های با کیفیت طبیعتا قیمت بالایی هم دارند و نمیشه که برای هر نقاشی و اثر هنری یک قلمو تهیه کنیم پس باید از قلمو هایی که داریم به خوبی مراقبت کنیم.

وقتی از مراقبت قلمو ها صحبت میکنیم به طور واضح منظورمون مو های این محصول میباشد. قلمو ها بعد از رنگ آمیزی حتما باید تمیز شوند و خشک شوند تا برای کار های بعدی هم قابل استفاده باشند و این زمینه هم در نقاشی ساختمان و هم نقاشی هنری صدق میکند.

امروز در این مقاله میخوایم به شستن قلموهایی که آغشته به رنگ روغن هستند بپردازیم که با چه محلول هایی قابل شست شو هستند و بهترین روش شست و شو قلمو را به شما آموزش دهیم.

تینر روغنی (نفت)

اولین متریال برای شستن قلمویی که آغشته به رنگ روغن میباشد تینر روغنی است. این متریال در بین نقاشان به خصوص نقاشان ساختمانی بسیار پر طرفدار میباشد. تینر روغنی حلالی عالی برای رنگ روغن میباشد که به واسطه آن میتوانید قلمو و دیگر ابزار خود که به رنگ روغنی آغشته میباشد رو تمییز نمیاید.

از دیگر مصارف تینر روغنی رقیق کردن رنگ های روغنی میباشد که یکی از بهترین روش های شست و شو قلمو است.

زمانی که کار با قلموتون تموم شد و زمانی که هنوز خیس هست با دستمال پارچه ای رنگ داخل قلمو رو بگیرید و تا جایی که اثری از رنگ تو قلمو نماند. سپس با تینر روغنی موهای قلمو رو به صورت کامل بشورید و اگر اثری از رنگ تو قلمو موند آن را به دقت پاک کنید.

در مرحله بعدی که قلموتون رو کامل با تینر شستید سپس یک باره دیگه با آب آن را بشورید و به صورت کامل موهای قلمو رو خشک کنید تا آبی در قلم نماند.سپس تا چند ساعت قلمو را روی میز به شکلی بذارید که موها لبه میز باشد و کامل هوا بخورد تا به صورت عمقی هم خشک شود.

با این کار تا چندین بار میتوانید از قلموتون استفاده کنید بدون اینکه قلمو خشک و یا بی کیفیت شود.

حلال های شیمیایی آماده شرکت ها

برخی از شرکت ها محصولاتی رو روانه ی بازار کردند به نام های متفاوت که اگر بخواهیم به آن ها اشاره کنیم میتوانیم به اسم های وایت اسپریت،ژل قلم شور، مایع شست و شوی قلم و عناوین دیگر اشاره کنیم. که معروف ترین این برند ها برند وستا، ریمانو، پرشین و ….میباشد.

حتی در بعضی از موارد ظرف هایی هم به تحت عنوان قلم شور به بازار عرضه شده تا شست شوی قلم رو راحت تر کنه برای شما عزیزان.

روش استفاده از این حلال ها و ژل های آماده هم به صورت متداول هست که یعنی ابتدا با دستمال رنگ رو از روی قلمو پاک میکنیم و سپس با این متریال آن ها را به خوبی میشوریم و به صورت کامل مو هارو خشک میکنیم. انواع این محصولات رو میتوانید در وبسایت ما مشاهده کنید.

مایع ظرفشویی

یکی از حلال های راحت و مفید و بی ضرر به صورت فراوان در دسترس همه شما عزیزان قرار دارد و مناسب برای شست و شو قلمو های شما میباشد مایع ظرفشویی میباشد. این مایع به گفته خیلی از اساتید بهترین روش شست و شو قلموهایی که آغشته به رنگ روغن هستند میباشد

روش شستن قلمو هم باز به روال بالا انجام میشود به این صورت که ابتدا رنگ داخل قلمو رو با دستمال میگیرید ( اگر لازم شد چند بار این کار رو انجام بدید ) و سپس قلمو رو در ظرفی که آب با مایع ظرفشویی ریختید بگذارید و به آرامی در آن حرکت دهید تا رنگ مانده در قلمو از آن خارج شود بی آنکه صدمه ای به مو های آن بخورد. و در آخر هم با آب به صورت کامل آن را آبکشی میکنید و اجازه دهید تا به صورت کامل خشک شود.

راه های دیگری هم برای این کار گفته شده است که پیشنهاد 3 روش بالا هست و در ادامه نکاتی برای بهترین روش شست و شو قلمو را خواهیم گفت.

بهترین روش شست و شو قلمو

نکات تکمیلی بهترین روش شست و شو قلمو

  • دقت کنید در مراحلی که در موارد بالا گفته شد که با آب قلمو رو به خوبی بشورید یادتان باشد که با آب سرد تا نهایتا ولرم این کار رو انجام دهید و با آب جوش امتحان نکنید زیرا باعث آسیب رسیدن به قلمو میشود.
  • هیچوقت قلمو رو در حلالی به صورت بلند مدت قرار ندهید و نهایتا 1 ساعت تا 5 ساعت این کار رو انجام بدید بیشتر از این زمان ممکن است به بافت قلموتون آسیب وارد شود.
  • قلمو هارو بعد از شست و شو کامل تا زمانی که خشک نشدند به صورت عمودی قرار ندهید که آب به درون قلمو و بست زیر آن برود و تا چند ساعت رو لبه میز به صورت افقی قرار بدید.
  • قلمو استفاده شده رو قبل از خشک شدن حتما بشویید و گرنه آسیب زیادی میبیند.
  • اگر قلمو شما صفت شده است و نرمی خود را از دست داده میتوانید از نرم کننده های مو و یا لباس استفاده کنید و با ترکیب آن ها با آب به صورتی که آب در این ترکیب 6 برابر نرم کننده باشد استفاده کنید و قلمو خود را به مدت چند ساعت در این ترکیب بگذارید و بعد از استفاده متوجه نرمی قلمو بعد از استفاده میشوید.
  • هیچ وقت تمام قلمو خود را در رنگ فرو نبرید و سعی کنید همیشه 4/3 مو ها داخل رنگ برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *